maandag 15 oktober 2018

Doorkruiste plannen

Het houdt wat. 

De laatste jaren komen er steeds meer plaagdieren voor. Na de palmkever is er nu ook een agave kever. De Cochenilleluis heeft huisgehouden in de schijfcactussen, de Xylella bacterie tast olijfbomen aan en er zijn tijgermuggen die het onder andere op de mens heeft gemunt. Allemaal zaken waarvan ik niet blij word.

Juist die tijgermug doorkruist wat plannen. Ik ben al een paar jaar bezig met het uithakken van een vijver. Omdat dat niet zo heel snel gaat heb ik een waterbak met een paar waterplanten staan en natuurlijk zitten daar muggenlarven in. Met als gevolg (denken we) dat we veel vaker dan vorige jaren lijken te worden gestoken. En beslist zit daar de tijgermug bij.



Want die is duidelijk herkenbaar aan de witte strepen op de pootjes en zij bijt de hele dag.

De eerste gevallen van knokkelkoorts zijn een feit dus gaat de waterbak weg en ben ik begonnen met het dichtgooien van de vijver. Niet dat dat ervoor zal zorgen dat de tijgermuggen verdwijnen maar ik draag in ieder geval niet bij aan de toename. 


Links ligt de aarde en rechts compost. Ik ben dus nog lang niet klaar.



Maar na het aanvullen van de aarde achter de grote muur,
 


en het ophogen van enkele borders



Is de aarde die in maart over de weg schoof,



volledig op gebruikt.

Nadat ik de laatste kruiwagen in de vijver had gestort begon ik aan klusjes om de verwachte water overlast te beperken. Zo haalde ik op verschillende plaatsen langs de weg goten leeg, groef wat kleine afvoer kanaaltjes en harkte bladeren en takjes weg.

Mocht er echt veel regen gaan vallen kan ik de vijver verder dichtgooien met aarde die opnieuw van de berg zal glijden want ik ben bang dat de planten die ik er neerzette nog onvoldoende stabiliteit geven.


Met groeten Ton

.












Geen opmerkingen: