zaterdag 2 december 2023

Gele kruiper

Nu is het niet zo dat de grond lekker nat en zacht is geworden na de zes millimeter regen die gisteren is gevallen. Maar het is toch echt tijd om wat zaailingen in de tuin te zetten. Niet alle zaailingen want dat is altijd het geval: het zijn er uiteindelijk veel te veel.
Dat wordt weggeven.


Dit zijn de zaailingen van Aloë die ik in het voorjaar zaaide. Het rechterbakje in maart en het linkerbakje in juni. Blijkbaar is maart een betere tijd.


In de rode potjes staan zaailingen van vorig jaar en in de zwarte bak de grootste zaailingen van dit jaar.


De grootse zaailingen zette ik in de tuin. Altijd lastig om de tere plantjes in de harde werkelijkheid van het heersende klimaat te zetten. Maar fingers crossed en ik heb nog een stuk of 100 plantjes achter de hand.



De zaailingen van de cipres die ik in het voorjaar uit het grind viste zijn gezond en groot genoeg om uit te planten.


Deze plantjes moeten aan het irrigatiesysteem om te overleven.

Rustig zitten is aan mij niet zo besteed. En zelfs als ik eens zit, zie ik altijd wel iets wat mijn aandacht trekt.



Drie millimeter schat ik het beestje en toch zag ik het over het grind kruipen dus hup, fototoestel halen en fotograferen. Dat werd niks dus dan maar een steen mee met het beest erop naar een lichtere plek. 
De indentificatieapp kon er niets van maken. 
Is er een lezer met een antwoord?


Met groeten Ton 

6 opmerkingen:

KnutzEls zei

Dat beest lijkt wel licht te geven. Maar geen idee wat het is...

Petra zei

Hallo Ton, ik heb er natuurlijk helemaal geen verstand van maar ik vind het wel lijken op een dubbel gevouwen rups 🐛.
Beetje harige aan de zijkant maar wat ik ik al zei geen verstand van. Je planten stekjes doen het best goed toch?
Groetjes Petra

Ton zei

Hoi Els, Ik vind het ook een nogal bijzonder helder kleurig beestje. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Petra, De zaailingen doen het uitstekend. Wat dat beestje betreft ben ik soms onzeker of het geen schadelijk insect is. Maar misschien is ie al wel opgepeuzeld door een vogel of zo. Met groetenTon

Anoniem zei

Hallo Ton, is het nu dan de goede tijd in Spanje om aloes en andere stekken in de volle grond te zetten? Groeten, Elisa

Ton zei

Hoi Elisa, Hier wordt gezegd dat de herfst een goede planttijd is zodat de planten zich kunnen settelen voordat de zomerdroogte aanbreekt. Ik ben nu wat laat omdat het nog zo droog is en ik wachtte op meer winternattigheid. Met groetenTon