zaterdag 16 december 2023

Wachtstand

Het was een dag in de wachtstand.

Wachten tot we naar het dorp kunnen gaan voor het concert. 
Het voordeel van amateur zijn is dat jezelf alles moet doen en dat we ongeveer twee uur voordat het concert begint al in Cómpeta zijn. Spullen vanuit het repetitie lokaal naar de kerk slepen. Daar alles installeren, kerkbanken verschuiven en stoelen klaarzetten voordat de mis begint. Dan terug naar de repetitieruimte om in te zingen om daarna weer richting de kerk te gaan waar, als het allemaal aansluit, de mis net is afgelopen en wij kunnen beginnen.

Ach en net als vroeger toen ik Bugel speelde in de fanfare was ik ook vandaag de hele dag nerveus voor het concert.
Ik had gezorgd voor wat klusjes die ik zou kunnen doen om te tijd te doden. Er stond nog een vette afwas van twee dagen, de overhemden wachtten nog op een strijkbout, de schoenen konden wel een lik poets gebruiken en mijn wangen zaten onder een vijfdagenbaard. En omdat we zondag kennissen voor de lunch krijgen kuisten we tussendoor ook alvast wat in en rond het huis. 

Maar toch dreutelde ik tussendoor wat verloren over het perceel en zag wat zaken die me niet eerder waren opgevallen.

Voordat we eind juni naar het hoge noorden vertrokken en ik alle planten in de opvang zette vond ik de orchideeën er eigenlijk meer dan triest uitzien. De lelijke stukken knipte ik er van af en trok zelfs een hele stek uit de pot en gooide die weg. Kieperde die gewoon over het hek van het terras. Hop, uit zicht.



Vanmiddag controleerde ik het irrigatie systeem en zag dat de uitgetrokken orchidee in een struik was blijven haken. Mijn oog viel erop omdat er een flinke kluwen witte luchtwortels te zien was.



Nou, die heeft het naar zijn zin dacht ik en zag zelfs een nieuwe groeipunt. Ik heb de plant aan een dikkere tak van de struik gebonden waar hij zijn gang mag gaan maar waar hij het op eigenhoutje moet zien te redden.

Iets anders dat ik opmerkte. Een jaar of drie geleden vond ik een grote kluit Tillandsia. Een soort luchtplantje.
Ik zocht info op het internet waar stond dat de planten op het heetst van de dag wat halfschaduw willen. Nu kan de info wel eens wat tegenstrijdig zijn en dus besloot ik om de plant in drie stukken te scheuren en op verschillende plekken in de tuin te hangen. 



De rechterplant komt uit de yucca.

Vanmiddag keek ik eens goed naar de plant die aan de stam van een yucca was gebonden en voor een deel van de dag in de schaduw staat.En die zag er eigenlijk helemaal niet florissant uit. Vervolgens bekeek ik de plant die aan het hek hangt en de hele dag de volle zon krijgt. En dat was best een verschil.


Goed nog een klein uurtje en dan gaan we.


Met groeten Ton 

6 opmerkingen:

Mevrouw Niekje zei

Als je nerveus bent dan is het inderdaad fijn als je iets omhanden hebt. Een boek lezen is dan geen optie, iets doen waardoor je echt bezig bent wel. Je hebt gelukkig genoeg gevonden. Ben benieuwd naar je verslag van het concert!

miekequilt zei

Fijne avond! Ik denk dat het weer een mooi concert wordt.

Ton zei

Hoi Mevrouw Niekje, Door ervaring word ook ik wijzer. Met klam zweet in mijn handen kwam ik de dag toch lekker door. Concert werd zeer gewaardeerd. Verslag volgt. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Mieke, Dank. Het was een een goed concert en belangrijker: we hadden plezier. Met groetenTon

Roelie zei

Wat leuk om een beetje te experimenteren met planten. Soms doe je iets op gevoel en pakt het goed uit.

Ton zei

Hoi Roelie, Dat experimenten komt ook voort uit onkunde en de grote variatie in microklimaatjes. De tuin ligt net iets te ver van zee voor de invloed daarvan. Dat zou een stuk schelen in de voorspelbaarheid van temperatuur en luchtvochtigheid. Nu is het vaak uitproberen of een plant wel of niet gedijt hier. Met groetenTon