zondag 18 juni 2023

Blikseminslag

Het was een bijzonder ochtendje.

Dat ochtendje begon gisteravond al toen het na de hitte van de dag zo rond negen uur begon te regenen. Het moet niet gekker worden. We moesten verhuizen van het acaciaterras naar het overdekte terras waar we tot twaalf uur bleven praten.


Vanmorgen vroeg op om deze lucht met regensluiers te zien. En dat in Juni.
Wel was het heerlijk afgekoeld.

Het werd binnenzitten want het waaide en onweerde nogal maar zo tegen lunchtijd konden we toch buitenzitten. In ieder geval tot het eten op tafel werd gezet want toen begon het te hozen en scholen we met borden en al onder het afdak.


Het duurde slechts een paar minuutjes maar 


wel met hevige windvlagen.

Drie mm vergaarde de regenmeter.


Na de maaltijd terwijl een ieder zich terugtrok voor een siësta was er een scherpe lichtflits met direct een luide knal. Ik gaf gewoon een gil. De zekering sloeg uit de meterkast en de koelkast stopte.
Oei, dat is ergens ingeslagen, riep ik.

We liepen meteen naar buiten en bij de voordeur schrok ik opnieuw.
Zit er een dikke pad op de stoep tegen de voordeur aan waar ik bijna op trapte.


Eenmaal buiten zien we een grote en hoog opsteigende rookwolk in het dal.


Is de bliksem ingeslagen in een cipres.


Gelukkig was het nat geregend en was er op die ene boom na geen schade. Na tien minuten konden we slechts een zwart geblakerde boom zien.

Na het spektakel gingen we op excursie naar Almuñecar.


Leuke stad met mooi groen.


Maar met nog leuker restaurantjes aan het strand.

Ik offerde me op om de auto op te halen en toen moest er nog gedold worden.


Tijdens dat ik het blog begin te schrijven is de avondzang begonnen dus ik moet NU stoppen.


Met groeten Ton



6 opmerkingen:

Petra zei

Hoi Ton, groetjes terug, en oei onweer daar heb ik z’n hekel aan jammer van de boom maar gelukkig was het een boom en niet het huis.
En ik denk dat je van geluk mag spreken dat het bij jullie niet meer gort droog is, en dat het regende op dat moment. Ik heb in Australië meegemaakt dat het onweerde als een malle, maar dan geen druppel regen, en als je dan een blikseminslag krijgt kan je wel raden wat er dan gebeurt. Geniet van je gezelschap#zingen#uitstapjes en het mooie maar toch enigszins onstabiele weer op het moment bij jullie. Hier vandaag ook een verandering voor het eerst sinds weken geen strakke blauwe lucht maar een grijze dag, maar de temperatuur nog steeds heel aangenaam. Een liefdevolle groet Petra

Ton zei

Hoi Petra, Het brandje liep inderdaad goed af vanwege de regen. Soms mag je ook mazzel hebben. Ook vandaag is het nog half bewolkt en koel. Geweldige omstandigheden met het concert vanmiddag. Met groetenTon

Y. Schoutsen zei

Wat een spektakel!!!! En dat in en om het huis. Jouw gil hoor ik gewoon en wat een mazzel dat het bij die ene boom bleef.

Ton zei

Hoi Yvonne, Het houdt de spanning erin. Vannacht opnieuw heftig onweer en regen. Het weer is echt van het padje af. Met groetenTon

Mevrouw Niekje zei

Ik wilde precies hetzelfde schrijven als Y. Schoutsen dus bij deze Wat een spektakel! Ik kan me voorstellen dat je even een gil gaf. Terwijl ik dit schrijf regent het hier nu ook, eindelijk! Eerst stinkt het dan enorm buiten omdat alle stof en vuil nat wordt. Als het nog even doorregent is het morgen weer lekker fris en schoon buiten. Het is bij lange na niet genoeg voor de natuur maar alle beetjes helpen. Het kwam gelukkig ook niet heel hard de lucht uit en daardoor ketste het niet van de droge grond af. De grond absorbeert de regen die nu valt.
Als we het weer toch niet hadden... waar zouden we dan over moeten praten? 😉

Ton zei

Hoi Mevrouw Niekje, Nu ka ik wel wat aan maar toch: het was ff veel. Lekker dat er nu bij jullie ook weer wat regen valt. En soms wou ik dat er alleen het weer was om over te praten. Scheelt geroddel en wellicht ook veel ruzie. Met groetenTon