dinsdag 22 november 2022

Hij mag blijven

Het haardhout is eigenlijk te groot. Niet zozeer te lang maar te dik. 
Zeker in het vroege najaar en wat later in de lente heb ik helemaal geen gebrek aan die grote brokken die urenlang branden en waar ik dan soms kleinere  stukken hout moet bij gooien om de boel brandend te houden.


Klieven dus.


En dat deed ik afgelopen week. Maar rustig aan. Elke dag een paar keer maximaal een kwartier. Dat om de schouders niet over te belasten want het ouwe lijf begint te protesteren bij te zware arbeid. 
Die schouders heb ik geweld aangedaan toen ik een paar jaar geleden de grote stapelmuren maakte.

Anyway.
De kachel brandt goed op de kleinere stukken hout.

Vandaag was het niet mijn weer. Storm. Wel met prachtige lenswolken die recht over ons huis gingen



Vannacht werden we verschillende keren wakker van het gezwiep van takken tegen de muur van de slaapkamer.


Dat was mijn buitenklusje. Een beetje snoeien.


Altijd leuk: een vliegtuigstreep die een schaduw op een wolk laat vallen.

Gisteren was de koorrepetitie en Rick wilde voordat die begon een extra uur met de pianist repeteren. Dus liep ik door het dorp naar de ferreteria, de ijzerwaren handel. En wat zag ik daar staan naast een container? 


Tja, is het mijn stijl? Het is in ieder geval mooi gemaakt en oud. Er staan zelfs serienummers in de voet. Goed. Ik kon het niet laten staan en sleepte het mee naar de repetitieruimte in het gemeentehuis.
Rick keek vol afschuw.
Maar ik kon hem geruststellen dat als ik er al wat mee wilde het dan voor in de tuin zou zijn. Misschien als onderstel voor een vogeldrinkbak.


Vanmiddag demonteerde ik het geval en poetste het helemaal schoon, zette er de kap van ‘de paddenstoel’ op om een idee te krijgen.
Ach en dan verbaast Rick me weer.
Ik vind het eigenlijk best mooi. Van mij mag hij blijven.


Met groeten Ton

11 opmerkingen:

Marthy zei

Ik vind het prachtig, goed gedaan, lekker laten staan.

Anoniem zei

Die ene wolk lijkt op Tweety :-), Elisa

Anoniem zei

Mooie foto's van de lenswolken. Nog nooit gezien. De vondst zou van mij ook mogen blijven. Mooi. Bernadette

Ton zei

Hoi Marthy, Nu op zoek naar een glazen kap oid. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Elisa, Dank je voor de oplossing. Er ging gisteren een gedachte door mijn hooft dat die wolk me ergens een deed denken maar had geen idee. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Bernadette, Pas sinds we op de berg bivakkeren ben ik me gaan interesseren voor wolken en deze lenswolken vind ik er vaak zo onwerkelijk uitzien. Met groetenTon

Charlie zei

Wat een mooi resultaat na die opknapbeurt. Nu nog een foto als ie brandt! Of is dat niet bedoeling?

Ton zei

Hoi Marleen, Dank je. Het schilderij heb ik nageschilderd van een foto. De naam van de fotograaf ben ik vergeten. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Charlie, Dank je. Als ik een mooie passende lampenkap vind of kan maken is het de bedoeling dat ik de verlichting ook herstel. Met groetenTon

miekequilt zei

Een prachtige lamp. Terecht dat hij mag blijven. Nu maar hopen dat je ergens een lampenkap vindt. Maar dat gaat vast gebeuren.

Ton zei

Hoi Mieke, Ik heb al een verzoek aan het universum gedaan. Alleen weet ik niet wat voor soort kap erbij hoort. Met groetenTon