donderdag 24 november 2022

Het lekkerste water

komt uit de lucht.


Water is nodig voor de planten in de tuin. Vanwege de aanhoudende droogte geef ik de borders regelmatig water en dat zorgt ervoor dat planten in leven blijven.
Wat er niet of nauwelijks gebeurt is dat zaden ontkiemen. Alsof het water dat ik geef niet goed genoeg is of niet op het juiste moment gegeven wordt.

Ff terug naar gisteren.
We wandelden naar Torre del Mar naar het Nederlandse restaurant om lekker sateh te eten. Daar blader ik ook altijd even de krant El Sur door.
Er stond een interessant maar tegelijkertijd ook verontrustend artikel in.
Vanwege de aanhoudende tekorten aan regen gaat er meer gebruik gemaakt worden van gezuiverd rioolwater voor de irrigatie van de avocado en mangobomen. Oeps, denk ik dan: hoe zuiver en schoon is dat water dan? En zit dat water dan deels ook in ‘ons’ water? Het water dat wij in huis gebruiken?

Anyway.
Na de vijf millimeter regen van vorige week is er ineens een explosie van zaailingen.


Oost Indische kers. Lekker in salades.


Grasjes die ik uit het grind van het terras trok want daar wil ik geen groen hebben. 

Net als vorig jaar wil ik de onkruiden zoveel mogelijk laten staan. Maar voordat ze zaad gaan maken knip ik ze bij het maaiveld af en leg ik ze plat tussen de andere planten of ze gaan op de composthoop.


De Agave attenuata heeft normaal gesproken egaal grijze bladeren maar in dit exemplaar is er een donker gekleurde cirkel te zien. Vind het bijzonder. Het lijkt meer op een bloem.

Omdat Sint Nicolaas in Nederland is kan in Spanje zonder probleem de Kerstverlichting uit de kast komen. In de meeste steden wordt morgen of zaterdag de verlichting officieel aan gedaan.

In De Klompen branden de lichtjes sinds dinsdagavond. 



Ook buiten legde ik een lichtsnoer neer.



Gisteravond zag ik vanuit mijn hoekje bij de kachel ineens een oortje en een half snuitje voor het raam. Duidelijk te zien vanwege het buitenlicht. Ik siste zachtjes naar Rick dat de genetkat er weer was. Hij keek voorzichtig op maar zag dat het een gewone kat was.
Tja, die sluipen ook rond het huis.


Met groeten Ton

8 opmerkingen:

Mevrouw Niekje zei

Ziet er gezellig uit met de kerstlampjes aan. Wel pech zeg dat Sinterklaas nu in Nederland zit en jullie in Spanje....gevalletje slechte timing 😉!

Ton zei

Hoi Mevrouw Niekje, Dank je. Het is met de Sint net als met Black Friday: uiteindelijk betaal je het zelf. Maar de chocolade letters, gevulde muizen en het speculaas worden wel gemist. Met groetenTon

Mevrouw Niekje zei

Toen ik in Engeland woonde stuurden mijn ouders mij altijd een Sinterklaaspakket met de traditionele lekkernijen. Ik keek daar altijd enorm naar uit. Ik 'bestelde' ook chocoladeletters voor een aantal vrienden en heb vele malen Sinterklaas 'gevierd' met mijn au-pair familie. Kerstmis vierde ik altijd bij hen, om 11 uur 's ochtends startten we met een Engels ontbijt en zodra dat achter de kiezen was volgden de alcoholische versnaperingen. De kalkoen was meestal niet helemaal gaar en de groenten koud, maar who cares.... de booze vloeide altijd rijkelijk en dan is niets meer een probleem!

Jan zei

Hier dus maar 2mm gevallen en nog geen sprietje onkruid te zien.
Speculaas is in de lidel te krijgen, best lekker.

Willem zei

Geweldig, die cirkel in de attenuata. De mijne had vorig jaar nogal wat vorstschade opgelopen. Een kwestie van te laat binnenhalen, maar heeft zich het afgelopen seizoen enorm mooi hersteld en is nu zo groot geworden dat het me grote moeite gekost heeft om een goede plek voor de winter te vinden. Gelukkig wel gelukt.
Ik weet niet hoe de rioolwaterzuiveringen in Spanje functioneren, maar als het water goed gezuiverd is heeft het, in Nederland althans, dezelfde zuiverheid als kraanwater. Nou is mij ervaring met mediterraan kraanwater al redelijk bejaard, maar in tegenstelling tot vrouw Helena, kreeg ik er geen problemen mee.
Maar gezien de toch best wel strenge Europese regels vermoed ik dat er geen onvoldoend gezuiverd water aan het drinkwater toegevoegd mag worden, al ben ik me er goed van bewust dat we in NL zeer bevoorrecht zijn met ons drinkwater.

Ton zei

Hoi Mevrouw Niekje, Er staan wat praktische bezwaren in de weg om een pakket naar hier te sturen. In de campo wordt geen post bezorgd en we hebben geen postbus i het pistkantoor. Daarnaast hebben we indertijd besloten om niets uit Hollanda te gaan missen. Dat gaat goed en toch……nemen gasten wel eens drop mee of spruitjes, rookworst, kaas, zakjes chinesekruiden etcetera waar we da natuurlijk gewoon heel blij mee zijn. Wat fijn om feestdagen in de lokale tradities mee te vieren. En wat ik eerder schreef: met de Britten kan je wel een feestje vieren. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Jan, Kopen betekent ook eten. En met de snoeperijen zijn we wel voorzichtig. Ik leef weer in hoop want voor volgende week staat er over meerdere dagen regen voorspeld. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Willem, Zag gisteravond op Gardening Australia een artikel over variegated leafs. Nu denk ik niet dat daar hier sprake van is maar ik hoop het wel. Zou misschien geld kunnen opbrengen. Ik denk dat het is gekomen na het stekken. De oudere bladeren hebben het niet. Ik zie in mijn gedachten mijn moeder ook sjouwen met te grote kuipplanten en als ze exht te zwaar waren geworden liet ze ze buiten staan en hoopte op een milde winter. Spanje wordt door de EU geregeld op de vingers getikt vanwege de slechte waterzuivering. Nu is dat vaker omdat er ongezuiverd in zee wordt geloosd dan om de kwaliteit van het gezuiverde water. Maar toch. Met groetenTon