woensdag 11 mei 2022

Humanure

Het is weer zo ver: de afvoerpijp naar de septictank is voor de derde keer in een jaar verstopt. Tijd voor een grote ingreep. Dat wil zeggen dat de weg moet worden opengebroken en de pijp vervangen want ergens daar zit het probleem.

Nou ja, ik legde dus de drain, die als bypass werkt, weer aan zodat we de boel wel kunnen blijven gebruiken.

Nu zitten er ook voordelen aan een verstopte riolering. De drain die ik dan maak loopt uit in de border die naast de poort ligt. Zodoende komen er voedingstoffen en water bij de planten terecht en die doen het er goed op.



De geraniums hebben het prima naar de zin. De rechter bloeide vorig jaar ook maar niets vergeleken met nu terwijl de geraniums links daarvan en er al minstens vier jaar staan, geƫxplodeerd zijn.



Ook de Bougainville maakt mooie lange nieuwe uitlopers. Vorige jaren kwamen er slechts vijfcentimeter lange takjes aan. Een duidelijk verschil dus.

In de Permacultuurbeweging wordt niet alleen gebruikt gemaakt van dierlijke mest, maar ook die van de mens, Humanure genaamd. Dat is niet nieuw want dat werd vroeger ook gedaan.

Ik ben opgegroeid in Egmond en toen ik nog heel jong was kwam er een boek uit over de geschiedenis van de drie Egmonden. Egmond- Binnen, Egmond aan de Hoef en Egmond aan Zee. 
Mijn vader vond dat we dat boek ook moesten lezen en dat deden we. En er stonden leuke anekdotes in die we als kind zeer vermakelijk vonden.
Zo was er het verhaal dat in Egmond aan Zee de poepemmers bij de mensen werden opgehaald om te gebruiken in de groententuintjes die in de duinen lagen. Maar de poepemmer uit het huis van een weduwe met drie dochters werd niet opgehaald omdat die ‘allienig uit pis en gien trolle’ bestond.

Er moest dus poep in zitten. Nou ja, het werkt dus nog steeds zo. Maar het gebruik van menselijke poep kan ziektes verspreiden als je het ongecomposteerd gebruikt in de groentetuin. Dus eerst composteren.

Met het gedoe van de verstopte rioolpijp roep ik steeds tegen Rick dat ik een composttoilet wil want dan zijn we ‘van dat gezeik af’. Maar Rick wil dat niet en ik woon hier niet alleen dus komt Eduardo binnenkort de boel repareren.

Niet alleen voedingsstoffen maar ook licht is van groot belang.

Twee jaar geleden haalde ik een pijnboom weg vanwege de schaduw die hij op het keukenterras wierp. Maar ook schaduw op de onderstaande struiken die daardoor nauwelijks nog bloeide.


Dit jaar worden we beloond met een zee van bloemen.


Met groeten Ton

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Maar waarom wil Rick dat niet? Is dat omdat hij denkt dat het gaat stinken?

Anoniem zei

Ik heb begrepen dat je in de moderne tijd beter geen menselijke ontlasting kunt gebruiken als de “gever” medicatie gebruikt. Dit ivm het gedeelte van de medicatie die je uitpoept.

Ton zei

Hoi Renske, Eigenlijk denk ik dat ik er zelf over twijfel en daardoor kan ik Rick niet enthousiast krijgen. Na je vraag heb ik er nog eens expliciet naar gevraagd en hij zei dat hij er eigenlijk niet echt iets tegen heeft als ik het zou willen. Met groetenTon

Willem zei

@anoniem, 11 mei 2022 om 23:15, het is maar hoe je het bekijkt. Het is nog maar betrekkelijk korte tijd geleden dat dierlijke mest ook 'vergeven' was van medicijnresten, antibiotica en ander 'liever-niet'-spul, en desondanks werd die mest volop gebruikt in de agrarische sector.
Voor mijn tuin- en kuipplanten gebruik ik ook gedroogde mest waarvan de herkomst onduidelijk is en ook niet op de zakken staat, maar gewoon bij ieder tuincentrum te koop is en heb echt niet de illusie dat de mest tijdens het drogen ontdaan wordt van schadelijke stoffen.
Over de 'poepemmers' nog iets uit mijn kindertijd; ik ben geboren en opgegroeid op een boerderij die op geen enkele nutsvoorziening was aangesloten. Wij hadden dus een 'tonnetjes-wc' en die werd wekelijks geleegd op de mestvaalt. Die handeling werd 'de beer slachten' genoemd door zowel mijn vader als mijn opa. En van geen van beide kreeg ik de indruk dat het tot hun favoriete werkjes (corvee) behoorde.
Achteraf wel grappig vond ik dat we i.p.v. een rol toiletpapier, oude kranten op het 'huusie' hadden. Toen ik lezen geleerd had, las ik regelmatig een (oude) krant of tijdschrift (vaak De Boerderij) op 't huusie. Het klinkt tegenstrijdig, maar we gebruikten, ondanks het ontbreken van spoelwater, de term wc ook wel voor 't huusie.

Marc Dufraing zei

Wij hadden vroeger in huis ook nog zo'n 'plonsbak' - houten plank met een gat erin en een deksel erop (tegen de geur..) In het voorjaar haalde mijn vader er steeds met een emmer een hoeveelheid uit en goot dit in de moestuin voor het spitten. Dan zag je dingen passeren die je al lang vergeten was.
En in de eerste jaren lagen er, zoals eerder al aangegeven, steeds oude kranten. Later is dan het eerste WC papier gekomen.
als de put soms dan toch vol begon te komen kwam de 'beerkar' en werd de put leeggezogen door een boer.

Ton zei

Hoi Willem en Marc, Beiden hebben jullie nog echte herinneringen aan de oude doos. De mijne gaan niet verder terug dan een ‘gewoon’ toilet. Ik zou zelfs niet weten wat voor voor toilet er aanwezig was in het huisje waar mijn ouders en oudere broers eerder woonden. En Willem, ik heb ook altijd twijfels wat voor medicijnresten en gifresten er in gedroogde mest zitten. Volgens Elaine Pagel zou aarde met een goede microbiologie veel schadelijke stoffen kunnen wegwerken. Met groetenTon