vrijdag 4 december 2020

Macramé

Macramé is dat niet iets van de jaren zestig?

Maar ik zag er laatst een item over op tv en dat slaat Malle Piet dan weer op in het brein.

Bij de keuken is een klein terras dat onder het dak ligt. Er komt weinig regen en veel zon en....ik vind het er altijd een beetje ongezellig. Wel staat er een plantenbak met de Stephanotis en soms zet ik daarnaast nog wat kleiner spul. Nadeel is dat er dan weinig ruimte overblijft voor een hondje en twee baasjes. En het is ook een doorgang naar de keuken inclusief de openslaande hekken. Kortom.



Ik kreeg een idee: als ik nou eens wat potten aan het rooster hang. Een probleem: ik heb geen hangpotten en die ga ik niet kopen ook. Zelluf maken.

Vanwege de lockdown kan ik niet meer langs de containers maar ook hier is weer iets anders ontstaan. Langs de weg naar Cómpeta staan ook containers. Niet zulke interessante als richting Torrox maar toch. Ik ben blij met alles. Staat er vorige week een soort ronde koelbox zoals die gebruikt worden voor ijsklontjes in een bar.

Las ik laatst ergens dat  juist in de hete droge zomers in Spanje de potplanten soms meer te lijden hebben van een té hete wortelkluit dan droogte. Een tip was om een plant met pot en al in een grotere pot te zetten en de tussenruimte op te vullen met isolerend materiaal 
.
Kijk, dit soort dingen blijft bij mij hangen en is die koelbox niet al geïsoleerd? Meenemen dus dat ding.

Een en een is twee dus die koelbox moest opgehangen worden met een macramé-achtig maaksel. 
Vandaag met regenachtig en onstuimig weer leek me dat een mooie klus. Ik haalde touw en zocht op internet naar een macraméfilmpje. Wel een met het eenvoudigste ontwerp en zelfs daar liet ik de moeilijkste knopen van weg. Eenvoudig beginnen.


Tadaaaaaaa. Daar kan mooi de hangcactus in die ik vorige week kreeg van de mannen van B&B Los Dos.

Sinterklaas zit toch in Nederland dus niets staat de midwinterversiering in de weg.
Moeten we er wat aan doen, vroeg Rick van de week en gaf meteen zelf antwoord. Ik ben er eigenlijk een beetje flauw van.
Nou ik vind dat we er juist in deze tijd wat van moeten maken. Ik ga toch ook weer oliebollen bakken of laten we dat dan ook zitten?

Dus haalden we de spullen van zolder en hingen samen de eerste lichtjes op. 



En zullen we kerstboompjes dan op de piano zetten?



Morgen verder.


Met groeten Ton

11 opmerkingen:

sjannesblog.com zei

Knap macraméwerk hoor! En het ziet er al reuze kersterig uit bij jullie!

Anoniem zei

Mooie oplossing: de plant blij met zijn geïsoleerde plekje, jullie meer plaats en het milieu vaart er ook wel bij. Zo'n oplossingen geven je toch echt veel voldoening
Bernadette

miekequilt zei

Wat leuk dat je het macrameeën hebt ontdekt. En jullie hebben ruimte zat om nog veel meer op te hangen.

Bertiebo zei

Leuk bedacht. En je bent hartstikke hip met je macrame hoor

Ton zei

Hoi Jeanne, Dank je. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Bernadette, Het geeft zeker voldoening. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Mieke, Nu weet ik niet of ik een macramé master ga worden hoor. Ik denk dat het bij wat toepaste werkjes blijft om de ruimt te op te vullen. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Bertie, Dank je en komt ‘hip’ niet ook uit de macramé tijd? Met groetenTon

Anoniem zei

Gezellig! Zeker in deze tijd.

Marthy zei

Ton, ik zou die hekken vol gaan hangen met planten, zal echt leuk staan. Dit macraméwerk is alvast een goed begin. Je kan ook gaatjes in plastic bakken of potten boren en die dan met touw ophangen. Mart maakt voor mij vaak S haken uit oude spaken waar ik van alles mee doe.

Ton zei

Hoi Marthy, Drie heb ik er inmiddels gemaakt en die hangen aan het hek. Met......haken die ik maakte van hengels van verfemmers. Maar vanavond ontstond er een probleem. Met de harde windstoten sloegen de potten tegen de muur dus die heb ik voor een goede nachtrust maar even weggehaald. Morgen kijken of ik daar een oplossing voor kan vinden. Met groetenTon