zaterdag 19 september 2020

Verstopt

Vanmorgen, nadat de Rick me riep voor het ontbijt dat geserveerd werd op het Acacia terras, liep ik langs de Chamaeropspalm en zag ik iets wat ik nog niet eerder had gezien.
Vervolgens viel ook nog een kwartje.


Deze periode in Los Zuecos passeerde ik de Palm tientallen keren en zag niets.


Het is ook wat verstopt. En ik denk dat het er in Augustus ook al wel zat en toen liep ik er misschien wel honderd keer langs.


Hier kan je het wellicht ontdekken.


Nu is het herkenbaar.


Een vogelnestje. Zes centimeter is het nestkuiltje in doorsnede. Keurig verstop tussen twee, bijna horizontaal boven elkaar geplaatste bladeren.
En wat is nu dat gevallen kwartje?
Ik ben een fervent lezer van het blog Moeskersmoestuin (staat ook in mijn blogrol). Heel vaak laat Clarien een serie foto’s zien van een onderwerp  waarbij ze de steeds verder inzoomed. Ik vind dat plezierig maar waarom ik dat vind? Geen idee. Ik heb het me eigenlijk nooit afgevraagd, laat staan dat ik het haar heb gevraagd.
Maar vanmorgen toen ik dat vogelnestje zag, schoot er meteen zo’n Clarienserie in gedachte en begreep ik waarom ik haar series zo waardeer.
Zo’n serie geeft voor mij ‘aandacht’ weer. Ik had van deze serie ook alleen het nestje kunnen laten zien maar dat zou voorbijgaan aan het vernuftige van het vogeltje. Ook geeft het weer dat er ‘goed’ gekeken dient te worden omdat er anders veel schoonheid aan mij voorbij gaat.

Het project.

In augustus vond Malle Pietje een aquarium bij de containers. 
Zou ik er een mini ecotuintje van maken, dacht ik toen. 
Ja maar moet er wel deksel op.
Daar had Malle Piet nog wel een stuk plexiglas voor in de kast staan. En tijdens het zoeken in de kast en trekken aan de plexiglas plaat viel er een stuk hout op mijn teen.
Klaar was ik er toen mee.


Maar nu we hier lekker lang willen blijven kwam het project weer in zicht.



Zo kocht ik eerst zaagjes voor de decoupeerzaag want die zijn altijd op. Zaagde vervolgens een keurig passende deksel.


Vanmorgen moest eerst de plaats bepaald worden. Niet teveel in de zon, op zit- ooghoogte en op een plekje waar ik dan ook nog graag zou zitten.


Ook de ramen werden onder handen genomen maar dat werd een farce. Hoe ik ook boende met schoonmaakmiddelen, azijn en antikalk: het glas bleef vlekkerig. Ongeveer als de glazen deuren van de oude douchehoek in Den Helder.


Nou ja, je kunt niet alles hebben en tenslotte had ik het universum niet gevraagd om een aquarium met kristalhelder glas. Dus doen we het hier mee.

Eerst een laagje actieve koolstof daarna potgrond waarna ik met stenen een hoogte verschilletje maakte.


Toen het leukste. Als een gek naar het plantencentrum voor plantjes en de bak inrichten.
Rick vond dat er wat kleur in moest en kwam met een paar gele stenen aan.
De eerste twee weken de bak voor een deel open laten zodat ie kan zetten. Daarna de deksel dicht en als het systeem in balans is heb je er tijden geen onderhoud aan.



Kijk, helemaal tevreden.

Tijdens hetzelfde ritje waarin ik het aquarium vond lagen er ook wortelstokken van Canna’s.
 

Die staan er inmiddels zo bij.



Omdat we hier wat langer blijven, als Corona het wil dan hé, en we de planten in Den Helder als weldadig ervoeren, kochten we ook nog een Kentiapalm.


Met groeten Ton

10 opmerkingen:

Petra zei

Ola Ton en Rick lekker bezig hoor, wat een leuk idee om dat van dat oude aquarium te maken. Voor het glas had je ook nog azijn met baking soda kunnen proberen. Daar doe ik de douchedeur wel eens mee, en dat werkt maar is waarschijnlijk ook wel een kwestie van bijhouden. En wat ik laatst ergens las dat ze een gat in een spons maakte en daar een vaatwastablet in deden (wel ff huishoudhandschoenen aandoen) en dan daar mee schoonmaken zelf nog niet geprobeerd maar schijnt het ook goed te doen. Mooie foto’s steeds had ff geen tijd om te reageren, maar ik lees je wel steeds hoor😊 groetjes Petra

Ton zei

Hoi Petra, Fijn om te horen en dank voor de tips. Misschien niet meer voor het aquarium want dat zit voorlopig vol met planten en wie weet ruimt moeder natuur wel wat vlekken weg. Met groetenTon

ella zei

Wat een goed idee dat inzoomen. Dat ga ik onthouden.

Ton zei

Hoi Ella, Namens Clarien. dank voor het compliment. Met groetenTon

Marthy zei

Ik moet altijd lachen om dat malle pietje gedoe van jou maar met deze vondst heb je wel iets bijzonders gemaakt. Heel leuk, zo.

Ton zei

Hoi Marthy, Dank. Ben wel benieuwd of het goed werkt. Met groetenTon

Johanna zei

Geweldig Ton je nieuwe project. De foto met alle gekleurde bloempotten ervoor oogt zo vrolijk. Een heerlijk plekje om te zitten en te kijken!
Kijken! Kijken!
Dank voor het meedelen in je creativiteit!
Groeten, Johanna

Ton zei

Hoi Johanna, Dank. Rick zit nu steeds voor het aquarium, het is leuker dan naar de tv staren, zegt ie. Met groetenTon

Clarien zei

Oei Ton!!!! Ik voel me gevleid! :)))) En je hebt helemaal gelijk .. inzoomen is echt zo bijzonder. Als je op iets moois inzoomt verdwijnt het negatieve. Nou ja ... een beetje dan he.

Wat een mooi mini-universum heb je gefabriekt. In je post van morgen (haha) heb ik al gelezen dat jullie er veel op zijn afgestemd! :))

Ton zei

Hoi Clarien, Je mag je terecht gevleid voelen. En dank voor het compliment. Met groetenTon