woensdag 7 augustus 2019

FKK

Van Kronau naar Eppingen, 23 kilometer. 37450 Stappen.

Eindelijk ging het dan tegen een uur of negen regenen en onweren. Geen noodweer wat we gezien de drukkende warmte wel hadden verwacht. Zelfs al was het wel noodweer: wij lagen droog en beschermd in het tuinhuis.

Dat kamperen gaat steeds beter trouwens. Er is al een routine ontstaan. Rick gaat als eerste naar de badkamer terwijl ik de slaapzakken en opblaasmatten opruim. Als Rick terug is halen we samen de tent uit elkaar waarbij Rick het frame opvouwt en ik het tentdoek. Binnen vijf minuten is het klaar en ga ik toilet maken. Zitten we elkaar niet in de weg.

Het zou vandaag lang en veel regenen.Van Beatrix mochten we beslist nog een dag langer blijven en als het twee dagen zou regenen was dag drie ook geen probleem. Maar ja, dan komen we nooit in Rome aan, maar gastvrij en aanlokkelijk was het wel.
Vanmorgen was het gewoon droog en gingen we op pad. 


Het was wel warm en drukkend na de regen.

Nadat Beatrix onze kleding schoon en droog had terug gebracht zei ze: schoon tot Rome?
Dat gaat niet lukken zei Rick maar de komende dagen in ieder geval wel.

Maps leidt ons over mooie paden. Ook graspaden. Noch Maps of enig andere routemaker houdt rekening met regen en wandelaars die met zere voeten op sandalen lopen. Dus liepen we al snel over een graspad waar mijn sokken nogal nat van werden.
Ik probeer mijn voeten dan zo droog mogelijk te houden wat natuurlijk niet lukt als dat pad twee kilometer lang is en ik derhalve gefrustreerd raak. Dan geef ik mijn verzet op en stap gewoon door het natte gras en is mijn humeur weer ok. Maar toen moesten we over een geploegde akker. En dat is niet leuk als de grond uit natte klei bestaat en je dus binnen tien stappen een kilo klei aan elke schoen hebt en je broek tot halverwege de pijpen geel ziet van de modder.
Sorry Beatrix, we gaan Rome niet schoon bereiken.


Tussendoor hadden we een heerlijke koffie met taart tussenstop en werd ik wat later ook nog getrakteerd op een mooi gemeente plantsoentje.


Vervolgens helemaal door mijn domein.


Waar het trouwens wel begon te spetteren.


En vervolgens echt te regenen wat goed is voor het bos en het mos.


Want volgens mij vallen er al veel bladeren van de bomen. We zien sowieso behoorlijk wat dode bomen in het bos. De droogte?

Ik was, laten we zeggen wat verbaasd te lezen dat de boeren in Nederland een structurele oplossing van de droogte willen. 
Das mooi, zou ik zeggen. Wat gaan ze doen, dacht ik nieuwsgierig. Meer bomen planten? Minder ploegen? Permacultuurprincipes toepassen?
Ze gaan het echt structureel aanpakken, samen met waterschappen gaan ze bekijken of er schoon rioolwater in de grond gepompt kan worden. Schoon riool water inclusief restanten van medicijnen. 
Das structureel.  


Intussen lopen wij door heerlijke verstilde landschappen met een hoog Teletubbies gehalte waarin wij als oranje bultruggen nogal opvallen.

De poncho’s die we dragen vinden we zeer prettig in gebruik. Eigenlijk zijn het regenjassen waar extra ruimte is voor een rugzak. Als het afwisselend regent en droog is kan je eenvoudig de rits openen om voldoende frisse lucht te krijgen zodat het niet al te warm en plakkerig onder het plastic wordt.
Dus even een kleine mode show.


Hier draagt Ton de poncho gesloten.



En hier de luchtige variant (vanwege de koude gekleed)

Dat komt meteen goed uit wat we zitten inmiddels op een heuse FKK camping. Als pelgrim op een naturistencamping. Na de daklozenopvang wellicht de meest bijzondere plek om te zijn. In ieder geval is het voor beiden de eerste keer. Maar zei de vrouw van de camping: het is gewoon te nat en te koud om naakt te zijn dus vandaag kan je gewoon gekleed gaan.


Uiteraard zijn we hier ook weer mazzel.
We kwamen zeiknat aan en de voorspellingen zijn dat het wel tot acht uur vanavond regent.
Heeft u misschien nog een andere accommodatie, vroeg Rick aan de uitbaatster, want we hebben genoeg aan een dak boven ons hoofd.
Nee, eigenlijk niet. Maar uh, het is zo slecht weer dat er geen kinderen komen spelen in de kinderhut. Jullie kunnen daar wel in gaan slapen.
Dus zitten we in de kinderhut. Wat wil een mens nog meer?
Het ruikt naar sauna omdat het een redelijk nieuw houten gebouwtje is en het is er aangenaam warm en comfortabel met een tafel en stoelen. Tel daarbij het geroffel van de regen op het dak bij op en je bent helemaal gelukkig.

 Met groeten Ton.

5 opmerkingen:

Dekselse dingen zei

Hi Ton&Rick , eindelijk een berichtje van ons , we lezen met jullie mee zo maken we ook een beetje de reis mee , Ton je schrijft erg leuk , ik hoop dat het weer jullie een beetje mee zit op de rest van jullie reis , liefs uit Landsmeer !

Anoniem zei

goedemorgen ton en rick,
Ik lees ook al een tijd anoniem mee ;) ,
Maar ik wil jullie nu toch even bedanken voor de
berichtjes elke dag. soms grappig , soms mooi en soms denk ik
ohhh waar zijn jullie aan begonnen.
Maar mannen 1 ding geniet !
xxx Philomène xxx

Henk zei

Leuk dat jullie mijn voorgestelde Maps gebruiken. In instellingen kan je bij “Omweginstellingen” wegen aangeven die je wil vermijden.
Daar staat ook de mogelijkheid om “Aardewegen” te vermijden. Weet echter niet wat dit voor jullie route betekent maar misschien een dagje uitproberen?

Beatrix zei

Hallo Rick, Hallo Ton,
freut mich, dass ihr trotz des schlechten Wetters so weit gekommen seid und dann auch noch ein trockenes Plätzchen für die Nacht gefunden habt. Schade, dass wir uns nicht näher kennenlernen konnten. Hätte mich gerne noch mit euch unterhalten. Das Büro ist fertig und somit hätte ich auch mehr Zeit 😀. Aber falls ihr mal wieder bei uns vorbeikommt, ihr seid immer herzlich willkommen. Dann gibt es auch Gulaschsuppe😉.
Werde euren Blog auf jeden Fall aufmerksam verfolgen!!! Und wünsche weiterhin schönes Wetter, für die Nacht einen trockenen Platz, Gesundheit und Gottes Segen😊
Liebe Grüße aus Bad Schönborn
Beatrix

Ton zei

Hallo Beatrix,
Es freut uns das du unseren Weblog verfolgen wirt! Wir waren sehr dankbar bei dir übernachten zu dürfen und haben uns recht herzlich willkommen gefühlt. Wir hatten um 6.00 gemeint es wäre besser nicht zu klingeln, aber auf dieser Weise ist es möglich dich erneut zu bedanken! Liebe Grüsse als Göppingen! Ton und Rick