maandag 12 augustus 2019

Misschien zagen we ze

Van Geislingen an der Steige naar Ulm, 36 kilometer. 54293 Stappen.

Om zes uur begon het te regenen gisteravond, en niet zo’n beetje ook. Het regende bijna de hele nacht met tussenpozen door en daarbij ook nog harde wind. Maar M, je tentje houdt zich dapper staande. Helemaal blij mee.

Vanmorgen met regen inpakken. Ook dit zijn de charmes van het kamperen die we leren ontdekken.

Maar het was vanmorgen wel flink afgekoeld en we liepen met fleecetruien onder de poncho’s de camping af.
De camping was zoals we die denk ik het liefste zien: kleinschalig en een beetje informeel en rommelig.


Maps zorgde voor een mooie route en de grijze lucht zorgde voor mooie zachte kleuren. 
Na een uurtje liepen we in een beschermd natuurgebied maar vlak daarvoor zagen we deze volkstuintjes. Hoe leuk wil je ze hebben?


In het natuurgebied dit insectenhotel. Daar zien we er trouwens veel van. Soms in dorpsparkjes of schooltuinen maar ook bij de wildenbloemenstroken tussen de akkers.


We liepen langs de rivier de Rohrach. Een feest met het gekabbel van het water.


Ik kon de tekst niet meer helemaal voor me halen maar bij het kinderkoor waar ik vroeger in zong, was een lied waar het laatste deel van een zin was: vind ik aan ‘t koele beekje in het dal. Wat we er vonden kan ik me dus niet herinneren maar vandaag was het rust.

In Amstetten aten we pas ontbijt bij de NETTO. Bij het oppakken van de spullen om verder te gaan miste ik mijn fototoestel. Waar zou die zijn? Waar heb je hem voor het laatst gehad, wilde Rick weten. Nou toen ik de rugzak neerzette had ik hem nog.
Snel terug de winkel in en ja, een klant had hem gevonden en afgegeven bij de kassa.
Gelukkig zijn er nog voldoende eerlijke mensen.


We lopen ook een steig. Bekend van de treinreis naar Amstetten. Het traject was zo steil dat er twee locomotieven nodig waren. 
Ik deed het vandaag ook met twee locomotieven. Mijn eigen twee voeten die al twee dagen zonder problemen in de schoenen zaten. Zou het lichaam zich bij het wandelregime hebben neergelegd?



Je ziet soms wonderlijke dingen. Waarom staat daar nou zo’n rond bakje onder het treintunneltje? En wat zit er in?


Nou, twee schoenen, een stuk plastic en sinaasappelschillen.


Ook vandaag was het volgende plateau weer wat hoger dan de vorige. En weids. En....... dachten we hier de eerste contouren van Alpse bergen te zien


Omdat het er waaide leek het ons een prima plek om de tent te drogen en wat ander klam spul. 


Het bleef wat somber maar wat een verademing na de toch wel warme dagen. Gisteren tikte de 30 graden ook weer aan. Vandaag merk je dan wel het verschil, zelfs na 36 km zijn we niet uitgewoond en zout van het zweet.


Uiteindelijk kwam de zon vlak voor Ulm toch nog door de wolken heen. En dan ziet alles er anders uit, zong A van Duin.



Bij het binnenlopen van de stad zag ik dit kunstwerk. Vond het meteen mooi door de beweging die er in zat. 


Maar na het lezen van het bordje was ik helemaal om.



Voor allen die gedeserteerd zijn uit het leger tussen 1933 en 1945 en gefusilleerd.

Het begint met één. Die laat het regime niet vallen maar als voldoende mensen zich aansluiten zijn ze uiteindelijk sterk genoeg om zelfs de grootste dictatuur omver te werpen.


Het centrum in en het is meteen een spaghetti van wegen.


Wat een drukte. Neil Diamond zong ooit over een Beautifull noise maar dat is inmiddels zolang geleden dat het beautifull noise al lang is overgegaan in What a terrible noise.


Nou en dat is natuurlijk ook niet de waarheid want bij de Dom was het rustig.
We zijn zelfs de kerk in gegaan en dat was gratis, uitzonderlijk zelfs voor zo’n grote kerk en we kregen er een stempel.


Door naar de kano-club om te kamperen. Eerst de Grote Donau over.


En aan de ander kant van het eilandje, de kleine Donau over. Ik dacht dat de rivier groot zou zijn maar nee, het is een gezellig stroompje. Hier in ieder geval.


Dan nog een stukje langs de kleine Donau naar de kano-club met een leuk zicht op de oude stad.


En dan ons lievelingsvoedsel van deze reis: dönner kebab.

Met groeten Ton

2 opmerkingen:

schrijfselsvanmij zei

Mooie foto van de dom in Ulm, vele maken mooier dan die ik vorig jaar maakte :-)

miekequilt zei

Een verdiend maal na een mooie wandeling.