zaterdag 27 juli 2019

De dominee komt langs

Van Zülpich naar Rheinbach, 27 kilometer. 33627 Stappen.

Tijdens zo’n wandeling gebeuren er zoveel dingen op een dag dat we dingen vergeten. Niet omdat ze niet belangrijk waren of leuk of interresant maar omdat de aandacht al weer snel wordt opgeëist door iets anders.

Als ik het blog ga schrijven kijk ik daarom eerst naar de foto’s, let op de tijd dat ze zijn gemaakt en vraag Rick naar namen van plaatsen, afstanden en gebeurtenissen. Vervolgens ga ik schrijven en leest Rick het later nog na. En dan nog denk ik later: ik heb dit vergeten te melden of zegt Rick ”heb je dat bewust niet vermeld?”
Als ik rustig in mijn bedje lig en nog wat na mijmer komen er soms ook weer voorvallen, connecties of inzichten naar boven.

Zeheg?
Jaha.
Zou je dat van dat wachten niet beter uit kunnen leggen?
Welk wachten?
Nou van dat wachten op hulp op het bankje waar we ijs aten. Het klonk zo kort door de bocht. Misschien moet je dat uitleggen. 

Onze reis hebben we het thema ontmoeten mee gegeven. Pas als je iemand ontmoet kan er iets ontstaan. En dan niet ontmoeten zoals in: hoi en dag. Er kan pas iets ontstaan als ik een relatie aanleg door mezelf open te stellen voor de ander, als ik geinterreseerd ben in de ander, mezelf kwetsbaar opstel door dingen van mezelf te tonen. Pas dan kan de ander naar mij toe komen, me op menselijke wijze tegemoet komen en ontstaat er een relatie van begrip en vertrouwen.
Dat kan in een paar zinnen al gebeuren.
Nu klinkt dat erg makkelijk en berekenend, alsof het een kunstje is. Maar als ik aardig doe of me zelf openstel om een ander iets te laten doen of te geven werkt dat niet. Het werkt nooit als het een, om het in duidelijk Engels te zeggen, in order to is. Mensen hebben onoprechtheid direct in de smiezen.

Voor veel pelgrims is er het heikele punt van overnachtingsplaatsen. De meesten willen het liefst een of twee dagen van te voren weten waar ze kunnen slapen en gaan dan reserveren om er vervolgens achter te komen dat ze een bepaalde plaats niet kunnen halen vanwege welke reden dan ook.
Ook wij vonden dan lastig tijdens de eerste pelgrimstochten. Juist ook omdat de onzekerheid en angst langs de hele weg een onderwerp van gesprek is.

Maar dat reserveren staat een deel van het pelgrimeren in de weg: vrijheid. Maar dan komt er een nog groter punt naar boven: het hebben van vertrouwen. Voor de religieuze pelgrim is dat het vertrouwen in God die zorgt dat het goed komt.
Nu ben ik niet religieus meer ook al wil dat niet zeggen dat ik geen vertrouwen heb. Ik heb een grenzeloos vertrouwen in de goedheid van de mens. En die goedheid kan pas gedijen door ‘in relatie te zijn’. 

En die relatie hoef ik eigenlijk helemaal niet te maken. Die relatie is er altijd, we zijn altijd verbonden met elkaar, maar dat is vaak ontrokken aan het zicht doorwat ik noem ‘de waan van de dag’.
Ik herinner me nog dat in Alkmaar een oudere dame een meter of twee voor me liep. Ik kon haar gewoon zien lopen en ineens.....struikelde ze over een plasticzak die op de grond lag. Ik kende haar niet, had geen gevoel naar toe maar zo gauw ik haar zag vallen voelde ik het in mijn maag. Alsof IK daar viel. En daarom roep ik nu al jaren keer op keer: we zijn allen gemaakt van het zelfde sterrenstof en dus zijn we allen een.
Doe ik een ander iets aan, doe ik ook mezelf iets aan. Doe ik goed aan een ander, doe ik ook goed aan mezelf.

Dus zaten we gistermiddag in vertrouwen op een bankje een ijsje te eten en binnen een paar minuten sprak een dame ons aan. Kom maar naar het kasteel dan kan ik jullie helpen.
Ze legde uit waar we naar toe moesten komen en vervolgens liep ze weg. Het eerste dat we dan zeggen is: Universum bedankt.

Juist dit maakt het pelgrimeren zo bijzonder.

Also hat dominee Gremdaat gesprochen.

Een ander leuk voorval dat ik vergat te melden is het volgende. 
Met de hitte van de afgelopen dagen belde Rick steeds aan bij willekeurige huizen om water te vragen. Soms hoort men de vraag niet eens echt maar zijn de lege flesjes die in zijn hand heeft voldoen de om “aber naturlich” te laten zeggen.
Zo ook gisteren. We zagen een auto die een oprit op kwam rijden en Rick liep daar naar toe om water te vragen.De dame had net boodschappen gedaan en opende de achterklep van de auto om er een fles koolzuurhoudend water uit te pakken.

Dan sta je eerst even ‘stil’ omdat je dit niet verwacht: O-settai.
O- settai zijn kleine giften die de Japanners aan pelgrims geven en we veelvuldig kregen tijdens de 88 Tempelroute.


Nog even over het welzijn van de tenen. Ik kan mijn wandelschoenen niet meer aan mijn rechtervoet velen en daarom liep ik gister op teenslippers. Dat is geen echte oplossing dus kochten we gisteravond sandalen: wat een verademing.
Samen met een ingestuurde intentie die ik vandaag mocht uitspreken voor het welzijn van de tenen van de pelgrim ga ik er van uit dat het leed de komende dagen zal verdwijnen.

Je preekt als een dominee en ziet er uit als Jesus, zei Rick bij de aanblik van mijn in wandelsokken en sandalen gestoken voeten.

Vanmorgen met de bus terug naar Zülpich. 

Heerlijk afgekoeld na de regen en het onweer van gisteravond. De lucht nog bewolkt maar droog.


We lopen langs de Zülpichersee maar die ligt rechts achter de bosjes.


Het was er heerlijk zaterdagochtend rustig.


Het licht dromerig vanwege het vocht in de lucht.


En dan zijn we alweer bijna in Euskirchen want we liepen zonder rugzak omdat we twee dagen in de herberg mogen blijven.


Na Euskirchen door naar Rheinbach. Jubelend bijna. 
Wel een lange rechte weg he?
Blijkt het een Romeinse weg te zijn.






Helemaal leuk.


Nooi eerder gezien: combinatie zonnebloemen / mais. Wel alleen aan de randen.

Om twee uur gingen we met het trein terug naa Euskirchen zonder een druppel op de kop te hebben gehad. Dat terwijl er veel regen voorspeld was.

En dat klopte uiteindelijk ook maar ...... toen waren we al weer in onze heerlijke herberg.


Met groeten Ton

6 opmerkingen:

Petra zei

Oh Ton wat geniet ik van jullie tocht#fotos#ontmoetingen maar nog meer misschien wel van je manier van schrijven. Ik vind het zo SUPER hoe gemakkelijk je contacten legt, en hoe dankbaar jullie zijn voor alles wat er op je pad komt. Maar wat ook waar is is natuurlijk de manier hoe jullie jezelf opstellen.......open heel open dat heb ik namelijk zelf mogen ervaren🤗 zo mooi hoe jullie zijn. Wel heel lastig dat je wandelschoenen niet meer aan je voeten kunnen, dat betekend meer gewicht op je rug 🥴 Respect hoor voor jullie beide met deze hitte toch elke dag je km’s maken. Hier nog geen druppel regen gevallen, weet ook niet of dat wel gaat gebeuren, hier vandaag weer een prachtige mooie zonnige dag.☀️En ik denk morgen weer, wat ik van de week al een keer zei, het mag van mij wel ff minder.
Groetjes Petra

KnutzEls zei

Als ik ergens moet parkeren ga ik er altijd van uit dat er wel een plaatsje zal zijn en dat klopt altijd. Dus vertrouwen op hulp van het universum. Je schrijft heerlijk en ik vind het een genoegen jullie te volgen. Beterschap met de tenen, goeie wandelwegen en fijn weer. Ik duim, misschien helpt dat 😁🍀

Marthy zei

Mooi is dat Ton, dat er onderweg toch altijd voor je gezorgd wordt. Ik geniet van je verhalen en kijk daardoor nog meer uit naar onze twee weken wandelen eind september. Het is natuurlijk niets vergeleken met wat jullie doen maar wij zullen er tevreden mee zijn. Ga zo door hè.

miekequilt zei

Wat een mooie reis maken jullie. Ik ben erg onder de indruk van wat je schrijft over jullie ontmoetingen. Vanmorgen had ik met mijn kleindochter van zes zo’n mooie ontmoeting met een oudere dame in de supermarkt. “ wie goed doet , goed ontmoet” legde ik haar na afloop uit.

schrijfselsvanmij zei

Ik geniet van wat je zo enorm beeldend schrijft :-)

Unknown zei

Lieve Ton en Rick,
Wat is het toch een mooi avontuur.
En dat het universum jullie geeft wat nodig is vind ik zo verwonderlijk.
Ik geniet van de prachtige foto’s en de mooie teksten.
Elke dag kijk ik uit naar een nieuw verhaal.
Wens jullie al vast een heerlijke nachtrust toe en een prachtige dag voor morgen.

Liefs uit Swalmen,
Lilianne.