vrijdag 17 augustus 2018

Gastronomische winter

Een paar jaar geleden zaten we met buren in Spanje op een terras. Het was half augustus en nog een graad of 30.
You can smell autumn, zei de Canadese buurvrouw.
Ja, dacht ik: l.u.l maar lekker.

Maar een paar jaar later moest ik toch toegeven dat ze achteraf helemaal gelijk had. Alleen rook ik het toen niet. Inmiddels merk ik ook halverwege augustus dat ondanks dat het dan nog heel heet en droog is er toch onmiskenbaar een nieuwe geur in de lucht hangt. 
En voor de Spanjaarden begint de winter sowieso op 1 september 

Elk jaar is er weer gemor als de eerste pepernoten in september in de winkels verschijnen.

Ook ik vertikte het jaren lang om ze te kopen voordat de Sint in het land was. Tot ik me realiseerde dat ik, met de door mij zelf opgelegde boycot, mezelf het meest last bezorgde. Als eerste de steeds terugkerende irritatie bij het zien van de zakken met noten met de daarbij horende verontwaardiging als ik mensen zag die pepernoten in hun karretje gooiden. Ten tweede de zelfkasteiding van het onderdrukken van mijn eigen verlangen om op de bank samen met een beker chocolademelk een bak pepernoten naar binnen te werken.

Maar zag ik dan pepernoten in de winkel? 

Nee. Wel iets anders waar sommigen zo vroeg in het seizoen van gruwen: Spruitjes.

Elke dag is er de vraag: wat eten we vandaag? En na de overweldigende hoeveelheden rauwkost die we week in en uit hebben gegeten tijdens het hete weer was het tijd voor wat change.
Dus stelde Rick vorige week voor om spruitjes te eten.
Maar die zijn er nog niet hoor, zei ik.
Maar tot grote vreugde is de gastronomische winter begonnen en ik voorspel dan ook dat binnen enkele dagen de pepernoten zullen volgen. En ook die ga ik kopen voordat we naar zomersheet Spanje gaan waar de herfst dan al lang is te ruiken.


Maar eerst maakte ik spruitjesstampot met banaan en zoete aardappel. 
Ja, zo kan je straatstenen lekker maken, zou mijn moeder zeggen.

Spruitjes en de zoete aardappel gaar koken.
Banaan fijn snijden.
Als spruiten en aardappel gaar zijn, banaan toevoegen en even licht stampen. Ik houd van een wat grove stampot.
Een jusje maken door wat sambal en kerrie te smoren in olie. Beetje water er bij en op smaak maken met sojasaus.

Het recept komt uit een vegetarisch kookboek dat nog stamt uit de tijd dat we vegetarisch aten.
Maar dat hielden we niet vol dus zat er ook vandaag een schnitzel bij.



Heerlijk.


Met groeten Ton





4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik ben totaal geen liefhebber van spruitjes. Heb ze al 30 jaar niet gegeten geloof ik, maar dit ziet er zo lekker (en simpel) uit, dat ik het toch een keer ga proberen :)
Groetjes Carla

Ton zei

Hoi Carla, in de inleidende tekst van het recept stond ook dat, als je niet spruitjes houdt dit recept je over de weerstand heen brengt. Smakelijk eten. Met groeten Ton

Anoniem zei

Donderdagochtend rook ik het, maar kon nog geen betekenis geven. Vanochtend wel. In de heiige ochtendzon zag ik spinnenwebben tussen de uitgebloeide aren van vogelvoer wiegen en werd mijn elleboog nat van de condens op de stoelleuning. Ik begreep ook waarom de melancholie gister in mij gekropen was. Het is nazomer we zijn op weg naar de herfst.
Jouw weerstand herken ik en wil ik ook overwinnen! Knap van je!
Johanna

Ton zei

Hoi Johanna, Het is wellicht een utopie maar een weerstand minder/loos leven zou wel heel lekker zijn. Ach en de herfst is ook mooi, zeker zoals je het beschrijft. Met groeten Ton