zondag 10 juni 2018

Wel bij de les blijven

Een paar weken geleden maakte ik een extra slang aan het bewateringssysteem en gebruikte daar slangen voor die ik van de de vuilstortplaatsen haalde. Helemaal tevreden was ik toen maar..... had toen wel even moeten controleren of het goed werkte.
Kom, dacht ik vanmorgen, voordat we met ‘zomerontvluchtreces’ gaan, ga maar ik eens kijken hoe de plantjes er bij staan.


Oei, de Ginkgo staat er wat verpieterd bij. De aarde is wel erg droog.

Eerst maar de pomp aanzetten. Maar al wat er kwam: geen water uit de slangetjes.
Nu heb ik twee stukken slang aan elkaar gezet d.m.v. een kraantje.
Staat het kraantje dicht dan?
Nee.

Naar boven klauteren voor gereedschap. 



Zit de slang voor de kraan verstopt met een prop aarde.



Het zijn die twee keuteltjes op het midden van de foto.

Pomp weer aangezet en alles werkt naar behoren.



Iets anders dat niet werkte zoals bedacht,  zijn de waterflessen. Ik zette die naast de uitgeplante zaailingen op de andere helling. De bedoeling was dat als de pomp draait er via een slangetje water in de fles zou lopen en dat het water vervolgens heel langzaam, via een in de dop geprikte snede, de aarde zou in lopen.
Tja, het werkte goed toen ik het installeerde. Maar nu stonden de flessen bijna allemaal vol met water. Het lijkt erop dat de snedes te klein zijn gemaakt en het plastic zijn ‘oude’ vorm weer heeft aangenomen en daarmee de snede wat heeft dicht gedrukt. Met een wat dikker mes de snedes wat groter gemaakt en volgende week goed controleren.


Nu hebben we wel iemand die huis en tuin in de gaten houdt maar er is er maar één die dat echt goed kan en dat, ahum, ben ik. Dus maakte ik een waterbak waar ongeveer 50 potten in kunnen staan. De komende weken kan ik dan zelf in de gaten houden of het naar behoren werkt. 
De stalen buis die ik daarvoor gebruikte lag boven op het waterdepot om de klep een beetje open te houden. 



In die buis maakten wespen vorig jaar een nest en toen ik in het depot moest zijn werd ik aangevallen en zeven keer gestoken.



Dit zijn de raten die uit de buis kwamen.



Uiteraard haalde ik weer een kuubszak vol met groenafval en daarin zaten ook nog een hele berg met iris stekken. Het zijn er 83 en ik hoop dat er een andere kleur tussen zit dan het gangbare wit en blauw. Maar zelfs dan ben ik er blij mee.

Om ze nu nog te planten zo vlak voor de zomer lijkt me geen goed idee en denk eraan om ze op een schaduwplek op te kuilen.

Met groeten Ton

1 opmerking:

Anoniem zei

Weer helemaal bijgelezen. Gezellig!
Christine