dinsdag 2 mei 2017

Keutels

Maar er is toch wel iets positiefs te zeggen over die geiten, vroeg Rick nadat ik voor de tigste keer zat te zanikken over de herder met zijn kudde. 
In ieder geval brengen ze mest op het land, zei hij nog nadat ik hem verontwaardigd aankeek. 
Ja, daar heb je gelijk in. Ook in de permacultuur worden geiten gebruikt maar dan grazen ze op vlak of heuvelachtig terrein. De schade die ze op berg hellingen aanbrengen weegt niet op tegen die keutels.


Het verschil is goed te zien. Links van de agaves is de kudde omhooggegaan en is de begroeing van onkruiden platgetrapt en kaalgevreten en is opengetrapte aarde te zien.


Ook rolt er dan aarde naar beneden.


Buurman moet zijn straatje vegen.


Nou ja. Door deze kudde de toegang te verlenen zal de verwoestijning hier niet meteen sneller gaan. Wel is duidelijk wat de impact is van grazen en ik denk dat ze hier in niet langer dan een kwartier zijn langsgetrokken.
Herders hebben het niet makkelijk want veel boeren willen niet dat er op hun land wordt geweid.
Wel ga ik de herder wel vragen om niet op het stijlste stuk van ons perceel, waar ik de Swales heb gegraven, te laten grazen maar wat lager te blijven. En als ik in het najaar nieuwe bomen ga planten zal ik dat stuk toch moeten afhekken want niets is veilig voor een geit. Zeker niet van die lekker sappige jonge door mij met eindeloos geduld opgekweekte jonge boompjes.

Voor de rest had ik en heerlijke dag met zon, een broodje op de boulevard en natuurlijk weer snipperen.

Met groeten Ton






Geen opmerkingen: