vrijdag 5 mei 2017

Eigenwijs

Vier eitjes lagen er in het nestje.

Mijn ouders zouden het me hebben verboden.

Toch kijk ik soms even over de rand van het hek om te zien of moeder wel op het nest zit.
Maar vanmorgen moest ik in de buurt van het nest een struik ontdoen van dikke klodders schildluis. En omdat ik van de nood een deugd wilde maken nam ik meteen mijn fototoestel mee. Terwijl ik aan het werk was werd er geen voedsel naar de pulletjes gebracht en bleven pa en ma angstig piepend wat verder weg in een boom zitten. Nadat ik klaar was met de klus even snel een foto gemaakt.
Van de vier eitjes zijn er maar drie uitgekomen en ik zag maar twee bekjes opengaan. Nummer drie ligt plat. Als dat maar goed gaat.



Wat in ieder geval niet goed ging.

Toen ik de olijven snoeide en versnipperde kreeg ik van een FB vriend de melding dat het snoeihout van de olijven wordt verbrand omdat er een soort beestje in zou gaan zitten waardoor er minder olijven aan de bomen zouden komen.
Dus zocht ik op internet om te kijken of daar iets over te vinden was want het zou kunnen dat dit inmiddels achterhaald is.
En inderdaad ik vond allerlei artikelen waarin het snoeimateriaal werd versnipperd en tussen de bomen werd gegooid. Dus voelde ik me helemaal vrij om met mijn gesnipper door te gaan.
Tot ik gisteren aan een van de bomen zag dat de kruin minder blad leek te hebben. Bij nadere inspectie zag ik dit: geknakte takjes die bij verder onderzoek lijken te zijn doorgeknaagd.


Bij nog beter kijken zag ik in de dunste takjes nog gaatjes zitten.


Oei en toen werd het duidelijk. De dikkere afgsnoeide takken bewaar ik voor de openhaard en die liggen nog in de tuin om in stukken te worden gezaagd. In die takken zag ik al een paar weken geleden zaagsel verschijnen.


En onder dat zaagsel zitten dezelfde kleine gaatjes als in de takjes aan de boom.


Nu is het mijzelf niet om de olijven te doen maar ik wil geen last veroorzaken bij de boeren die er wel van moeten  leven.
Wel vraag ik mezelf af hoe dat gaat met openhaard hout hier in Spanje. Zeker dat olijfhout moet dan hetzelfde probleem hebben. En wat kan ik nog doen met mijn openhaard hout?
Achteraf zag ik vorig jaar al zaagsel in de olijfbomen die verplant moesten worden vanwege de nieuwe weg en die de verplanting niet hebben overleefd.


Met groeten Ton




Geen opmerkingen: