dinsdag 30 januari 2024

Hoe dom kan je wezen?

Je weet toch dat ze vroeger asemmers hadden? En die hadden ze niet voor niets.

Vanmorgen moest de kachel even aan omdat het koud en mistig was maar zo tegen een uur of twaalf werd het lekker zonnig en liet ik de haard uitbranden.
Zo rond zes uur maakte ik de kachel schoon voor een nieuw rondje vuur en gooide de as in de tuin.

Met als resultaat na een kwartiertje een vette brandhaard. In de houtwal.

Meteen als een speer samen de slang uitgerold en de kraan opengezet.



Na een paar minuten en met de grootste vlammen gedoofd kon Rick een foto maken.



Gelukkig liep het goed af.

Nu gooi ik elke ochtend de as in de tuin dus ook nu heb ik geen moment gedacht een gloeiende kooltjes. Toch?
Niet waar dus.
Ik heb gedacht aan hete kolen maar wuifde mijn gedachte weg met: ach, zo’n vaart zal het wel niet lopen.

Inmiddels is de adrenaline weer wat gezakt.

De tuinslang ligt nog klaar voor het geval en ik ben bang dat er onrustig geslapen gaat worden.

Nou ja, ik ben voorlopig wel weer bij de les.


Met groeten Ton

5 opmerkingen:

Marthy zei

Ja, dat is schrikken. Mijn broer die vaak bij ons was in de Ardèche en 33 jaar bij de vrijwillige brandweer onder-commandant was geweest zei altijd dat je een emmer zand klaar moest hebben staan. Bij een eventuele schoorsteenbrand kon je dat zand in de kachel gooien, deurtje dicht en dan hopen de de vlammen doofden.
We hebben die mmer zand nooit nodig gehad maar wel gebruikt bij buren met een schoorsteenbrand. Het werkte!

miekequilt zei

Oei, dat was schrikken! Gelukkig liep het goed af. Hoewel ik de eerste foto best beangstigend vind.

Marjorie zei

Oh jee, dat is schrikken. Maar dat doe je dus nooit meer ! Op dezelfde manier hebben wij ooit onze compostbak min of meer in de fik gestoken. Avond tevoren fikkie gemaakt in de vuurschaal, volgende ochtend de as op de composthoop en dan na een uurtje of wat constateren dat het nog smeulde. We zagen ineens de rook opstijgen vanachter de heg ! Het liep gelukkig met een sisser af. Sindsdien letten we beter op!

Emie zei

Wij hebben inderdaad een asemmer naast de haard staan die pas geleegd wordt als de as helemaal is afgekoeld. Maar geen emmer met zand. Dat laatste is wel een goed advies van Marthy. Ondanks alle spanning heeft Rick wel mooie foto's gemaakt!

Jan uit Perth zei

Goed, dat je weer "bij de les" bent, Ton ;-)!