dinsdag 7 november 2023

Oogsttijd

Twee jaar geleden besloot ik voor het eerst om de olijven van de vijf door mezelf geplante boompjes te oogsten. Niet dat er een gigantische opbrengst was maar ik vond het toch ook zonde om de mooie vruchten te laten vergaan. 

Op dat moment waren de olijven zo rijp dat ze al zwart waren. Dat was op 13 januari.

Vorig jaar zaten er echt nauwelijks vruchten aan de bomen en viel er niks te oogsten. Maar dit jaar?


Ik schat toch gauw een stuk of veertig olijven. En……al helemaal rijp. Twee maanden eerder dan gewoonlijk.


Ze staan lekker in grof zeezout om de bittere stoffen er uit te halen. Duurt een week of zes.


Nu zijn dit niet alle olijven. Op het perceel staan ongeveer 50 bomen. Ze worden niet onderhouden dus de vruchtjes zijn klein. Niet alleen van de droogte maar ook omdat de bomen niet gesnoeid worden. Ik ga dat ook niet doen want de helling waar ze op staan is super steil en dat is me gewoon te veel gedoe.

Er staan een paar bomen nog net binnen mijn bereik en vanwege de tegenvallende oogsten door de aanhoudende droogte denk ik dat ik die toch ga plukken want de afgelopen dagen heb ik zo links en rechts eens goed op verschillende plekken gekeken hoe groot de olijven in andere boomgaarden  zijn en dan zijn de olijven aan mijn bomen eigenlijk helemaal nog niet zo gek.
Alle beetjes helpen. En….een van onze vrienden heeft een olijfpers en wil de olijven wel persen.
Daar gaan we het morgen tijdens de lunch over hebben.


De afgelopen dagen ben ik wat tuinklussen aan het doen. Het weer is heerlijk qua temperatuur en de wind is ook weer draaglijk. Want wat ging Ciarán ook hier te keer.




Deze zaailingen van de cipressen die ik in februari uit het grind viste en heel zen in de potjes zette zijn nu ongeveer twintig centimeter hoog en gezond. Ik plantte ze op verschillende plaatsen in de tuin. Onder andere om meer schaduw voor het waterdepot te creëren. Een lange adem is daarvoor wel nodig maar bomen plant je voor de volgende generatie. 

Ook haalde ik wat planten uit de kweekbakken en zette ik op een hopelijk goede plek in de tuin.
Daarnaast sleepte ik weer eens met de potplanten. Ik ga volgende week naar Nederland en wil voor Rick het water geven eenvoudiger maken. Dus staan de bakken met cactussen op het boventerras want dat is een lekkere droge en zonnige plek. De planten die regenwater nodig hebben staan bij elkaar en ik verplaatste een zooitje planten naar de vrijgekomen plekken in de kweekbakken. De overgebleven potten staan aan het watersysteem.

Lekker overzichtelijk.



Met groeten Ton 

6 opmerkingen:

Mevrouw Niekje zei

Wat leuk om je eigen olijven te hebben! En als je nog meer kan plukken zou ik het zeker doen... eigengemaakte olijfolie lijkt me ook meer dan leuk! Fijn zo met je groene vingers bezig zijn met plantjes en cactussen.
Hier een beetje saaie bedoening momenteel, vooral op het werk. De herfstvakantie is voorbij en het duurt nog even tot kerst. Zo'n periode waarin er niets bijzonders gebeurt en dan ook nog van dat nietszeggende weer. We maken het thuis dan maar gezellig!

miekequilt zei

Lekker om eigen olijven te kunnen eten. Ik ben benieuwd hoe ze straks smaken.

Emie zei

Bij mij staan de olijven op zout water. Ik doe dit voor het eerst dus ben benieuwd. Maar persen voor olie is natuurlijk nog veel leuker. Ik ben benieuwd hoe groot jullie opbrengst is. Alvast een goede reis naar NL gewenst.

Ton zei

Hoi Mevrouw Niekje, Het plukken van olijven is nogal een klus hoor. In mijn opinie zou de prijs van olijven die de boeren krijgen 10 keer zo hoog mogen. Dat is dan voor de keuterboeren, niet voor de grote bedrijven met duizenden hectares want die plukken/schudden de bomen machinaal leeg. Saai. Ik worstel er vaak mee en het heeft helemaal niets met de ‘wereld’ te maken maar slechts met mezelf. Maar ja: dit weten wil niet zeggen dat ik er niet meer mee worstel. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Mieke, Oogsten van eigen land is zeer bevredigend. De vorige keer dat ik ze maakte smaakten ze goed maar zwarte olijven zijn niet mijn favoriete. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Emie, Dank. Ben ook benieuwd wat het wordt met je olijven. In ieder geval succes. Ik hoor hier nog al wat verschillende berichten over zelf gemaakte olijven. Ja, olie van eigen bomen zou heel leuk zijn. Je gaat er over lezen. Met groetenTon