zaterdag 11 november 2023

Deceptie

Het waren dagen met prachtige wolken.



En waarschijnlijk had men in het vliegtuig wel wat last van turbulentie aan deze kurkentrekker streep te zien.



Donderdagochtend waren er prachtige lenswolken te zien. Het lijken wel UFO’s.

‘s Middags kwamen de vrienden, die met de olijfoliepers, lunchen. En daar ging het gesprek natuurlijk over. 


En om in stijl te blijven kregen we een oliekannetje. Nu de olie nog. Van olijven uit eigen tuin. Hoe leuk kan het zijn?


Vanmorgen al heel vroeg wakker want voor dit soort zaken ben ik altijd een beetje opgewonden.
De olijven in mijn boom zijn al zwart geworden en daarvan oogste ik 6,523 gram. Ik wilde dat precies weten om te zien hoeveel procent opbrengst olie er zou zijn.


Zijn ze niet mooi?


Na de pluk vanmorgen nog ff een kopje koffie. 11November en wij genieten buiten van de belachelijk hoge temperaturen, we zitten in ‘het kleine zomertje van Sint Maarten’ en in de heerlijke geur van vuurtjes die de boeren stoken.

Aan het begin van de middag reisde ik de berg af het dal in om het oliepers experiment aan te gaan.


Het machien stond al volledig bedrijfsklaar. Eerst de nog groene olijven van de vriend.
Uh, tja, is dat goed? 
Nou uh, het lijkt niet op olie wat er uitkomt.

Dus links en rechts wat proberen ook al is er niet veel te experimenteren met een pers waar je boven olijven in gooit en waar de olie aan de andere kant vanzelf naar buiten zou moeten stromen.


Het werd dus een een grote deceptie. 
Het apparaat wordt verkocht als zaden-en olijven pers maar……..als je olijven uitperst komt er niet alleen olie maar ook water uit. Probleempje: hoe scheid je die?
Nou niet met dit apparaat.
Dus vinden we dat de voorlichting/verkooppraatjes over deze machine niet klopt.


Niet minder dan drek kwam er uit. Nu is dit wel de drek van mijn zwarte olijven maar de drek van de groene olijven zag er slechts een weinig minder onappetijtelijk uit.



Goed, drie manden met vruchten bleven achter op het slagveld en het oliekannetje bleef leeg.

Wel hadden we ondanks de teleurstelling een aangename middag.


Met groeten Ton 

8 opmerkingen:

Marthy zei

Hè, wat jammer nu Ton. Wat doen jullie met de overgebleven olijven?

Ton zei

Hoi Marthy, Ik kreeg net bericht van de vriend dat een van de buren vanmiddag begon met net plukken van zijn olijven. De vriend bood onze olijven aan en daar was buurman blij mee. Gelukkig geen verspilling dus. Met groetenTon

Emie zei

Wat een teleurstelling! In de frantoio, de perserij, kunnen we altijd zien dat er heel wat tussenstappen gemaakt worden voordat de olie uit de kraan komt. Gelukkig dat de olijven niet verspild worden.

Y. Schoutsen zei

Oh wat errug!!!! Ik begrijp de opwinding en de voorpret volkomen en zou er misschien zelfs van moeten huilen als ik de overgebleven drek zou zien verschijnen na het persen....
Ik krijg nu nog meer waardering voor alle olie die wij gebruiken!

Petra1945 zei

Wat ziet dát er vies uit, dat drab. Experiment mislukt! Volgend jaar nieuwe kansen om zelf olie te creëren?

Ton zei

Hoi Emie, Dat van die stappen geloof ik. Maar dat staat los van het verkopen van olijfoliepersen terwijl die er niet geschikt voor zijn. Nou ja, volgend jaar maar naar de coöperatie om te laten persen. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Yvonne, Het is inderdaad weer eens een opfrisser om te weten dat voedsel, en dan bedoel goed voedsel, niet vanzelfsprekend en eenvoudig is. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Petra, Het wordt volgend jaar gewoon, net als iedereen, naar de coöperatie om te laten persen. Met groetenTon