woensdag 16 maart 2022

Bloedregen

Gelukkig was er gisteren en vandaag voldoende afleiding: regen en een berg Saharastof.


Nu viel er de afgelopen week al meerdere keren een flinke hoeveelheid regen dus kon ik meteen een proefopstelling maken voor een aanpassing aan de weg.


Zo maakte ik van cement een trechter waar ik de oude dakgoot in verwerkte. Die trechter werkt niet echt goed maar door er een zak met zand bij te leggen werkte het perfect.



Via die goot loopt het water in de zwarte bak.



Onderin de bak monteerde ik drie slangen die het water vervolgens in de tuin leiden.


Zo rond 13.00 uur trad de voormalige vijver buiten zijn oevers



en maakt ik wat geultjes om het water



naar de sinaasappelboom te laten lopen.


Deze opstelling werkt goed. Doordat ie wat hoger begint staat er meer druk op het water waardoor ik de uiteinden van de slangen ook op de hoger liggende borders kan leggen. 
Nu alleen nog bedenken om de dakgoot overbodig te krijgen want die ligt nu natuurlijk gewoon dwars op de weg.

Sinds gistermiddag viel er 50 mm en in maart totaal 107 mm. Kijk, dat lijkt ergens op.




Bloedregen wordt het hier genoemd. Het zou een bijbelse plaag kunnen zijn maar het is voornamelijk een vieze plakkerige zooi en…..het zit overal.
De komende dagen dus met de hogedrukspuit aan de gang.

Er is wat verderop de berg een Belgisch echtpaar komen wonen waar we contact mee hebben. De man was onder de indruk van mijn waterwerken en gaat ook proberen het regenwater in zijn tuin te krijgen. Daar heeft hij minder problemen mee want zijn huis ligt lager dan het voorbij stromende water. Wel wilde hij weten hoe ik aan al die slangen kom. 
Uit de containers, zei ik.

En, inmiddels heb ik een geducht concurrent want niet alleen slangen maar ook planten maakte hij al buit.


Met groeten Ton

Geen opmerkingen: