maandag 14 juni 2021

Je maakt wat mee

We zijn inmiddels gezond en wel aan gekomen in het hoge noorden. Dank voor alle goede reiswensen. Ze hebben geholpen.

Vrijdag en zaterdag reden we door Spanje en ook al zijn niet alle delen van het grote land even interessant, er zijn grote stukken die werkelijk prachtig en indrukwekkend zijn. Grote delen die aan de gemiddelde toerist compleet voorbij gaan.

Na een wat onrustige nacht in Zuera waar Leo bij veel geluiden begon te grommen reden we ‘s morgens door Aragon.
Prachtig is het daar en zittend in de auto waar het landschap razendsnel en met weinig inspanning aan me voorbijtrok overviel de gedachte mij dat ik de afstand liever zou hebben gelopen. Nu was ik geen deel van de schoonheid en om er echt van te genieten zou ik het moeten en willen ervaren.  



Maar de ogen genoten en soms waande ik me even in Italië langs de rivier de Adige.


Onze negatieve PCR test wilden we eigenlijk graag gecontroleerd hebben door een paar mooie mannen van de gendarmerie maar hélas, niets daarvan. Net als trouwens bij het binnen gaan van ons vaderland.

Ook de rit door de Pyreneeën maakte indruk, zeker ook vanwege de sneeuw. Dat laatste is dan meer voor Rick.

Zo rond 13.00 uur waren bij de Zuid-Franse vrienden. 
Gaan we eerst eten? 
Nee, eerst het huis en de tuin bekijken. 


Tja, als bomen liefhebber kon ik niet om ‘De Eik’ heen. Zeshonderd jaar oud wordt hij geschat. En wat een prachtig exemplaar. Alleen daarom al zou ik direct onze Zuecos zonder twijfel kunnen verruilen. 



Het riviertje dat over het landgoed, want dat is het, loopt, zou een goede tweede reden zijn



Leo zou het met me eens zijn want die vond het samen met zijn vriend labrador Paco een feest.


Oh en dan die orchideeën.

Daarnaast werden we zeer gastvrij ontvangen en bespraken we de wereld, het Spaanse en Franse leven, aten we, vooral ik, iets teveel en sliepen we heerlijk in de camper waar zelfs Leo geen grommetje liet horen. Het is stil op het Franse platteland.

De volgende morgen zagen we Pyreneeën in volle glorie. De foto geeft trouwens slechts een slappe weergave van het schouwspel.


Zondag doorkruisten we Frankrijk, wat heel voorspoedig ging, op langzaam rijden en stilstaan door Parijs na dan.

Het hondvriendelijke hotel in Arras had trouwens wel heel compacte kamertjes, maar had alles wat we nodig hadden. Inclusief stilte waardoor Leo nauwelijks hoefde te grommen. We sliepen dus ook hier heerlijk.


Vanmorgen deden we er trouwens nog wel vijf kwartier over om Lille te ronden, maar dat was ook de enige tegenvaller.
De Panda reed zoveel comfortabeler dan de Jimny, waar we trouwens met veel dankbaarheid  aan terugdenken, en ook nog eens veel zuiniger: 1 op 18. En daar waren we heel blij mee.
Leo heeft bijna vier dagen lang heerlijk op de achterbank liggen slapen. Soms kwam het kopje even omhoog voor een aaitje over de bol om daarna meteen weer te gaan liggen. Lekker met zijn rug tegen de koeltas aan.

In de Helderse residentie is het nog wel wat wennen. In de eerste plaats voor de hond. Veel andere geluiden waar op gereageerd dient te worden. Zoals de klokken in de toren van de kerk die ook wij nog nooit gehoord hebben en tijdens onze afwezigheid zijn gerestaureerd.



Je maakt wat mee als geadopteerde Spaanse hond. Half Europa door gereden en dan ineens op de dijk aan het Marsdiep


Met groeten Ton

12 opmerkingen:

Marthy zei

Ja, dat heb ik ook altijd. Rijden we door een mooi landschap en dan denk ik meteen dat ik dat wel wandelend zou willen doen. Fijn dat jullie weer gezond en wel in Nederland zijn.

Ton zei

Hoi Marthy, Dank je wel. Zouden alle wandelaars dat hebben? Met groetenTon

Jan Fr zei

Het stuk Malaga Madrid kun je kwa mooiigheid wel overslaan wat een saaie weg.
Die boom wil ik ook wel een een keer zien

Carla zei

Fijn dat jullie goed geland zijn en dat Leo ook zijn draai lijkt te vinden!

ben van bommel zei

Hoi beste vrienden-gasten Ton en Rick, hier dit afgelopen weekend in ons Zuid-Franse rondhuppelend.....Ná jongstleden 1 mei een gezellige middag gevieren in ons flatje in Almunécar-aan-de-Costa-tropical van Granada van elkaar afscheid te hebben genomen nu dan afgelopen zondagochtend vroeg hier jullie een tweede keer uitgewuifd, bij aanvang van jullie lange en vermoeiende weg naar Den Helder. Welkom thuis daar in het Hoge Hollandse.
Paco mist maatje Leo, en wij parafraseren dan graag de grote Portugese dichter Fernando Pessoa 'dat het niet over filosofie gaat maar over zintuigen'.......en die kregen de volle teugen ook hier weer, gevierlijk.
Hasta proxima ves, Ben van Bommel en Evert Arensman.

Bertiebo zei

En ik denk al wandelend vaak dat ik wíl fietsen.

Ton zei

Hoi Jan, Voor een groot deel wel maar het stuk rond Jaén vind ik wel mooi. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Carla, Dank je en Leo sliep rustig vannacht . Geen grommetje gehoord. Met groetenTon

Marjorie zei

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen in Den Helder. En wat jij hebt met wandelen heb ik met fietsen: als ik door mooie gebieden rijd met de auto stel ik me altijd voor hoe het zou zijn om daar met de fiets door heen te rijden. Ook dan maak je zoveel meer mee van de omgeving. Gelukkig is het bijna vakantie en kunnen we weer, na een jaar te moeten hebben overslaan, weer op de fiets Frankrijk door.

Ton zei

Hoi Ben, En ik geef de Portugees gelijk met daarbij wel een aanvulling: over de zintuigelijke waarnemingen kan men eindeloos filosoferen. En de zintuigen zijn gestreeld. Tot in Almuñecar. Met groetenTon en Rick

Ton zei

Hoi Bertie, Daar kan ik me iets bij voorstellen als ik je blogs lees. Je houdt van veel zien. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Marjorie, Fietsen is ook in mijn opinie een goede tweede na wandelen. En fijn dat je weer lekker naar Frankrijk kan. Genoeg te bekeven daar. Met groetenTon