zondag 6 juni 2021

Tandjes

Vorig jaar kocht ik op Texel verschillende soorten Hemerocallis. Daglelies waarvan de bloemen niet alleen eetbaar zijn maar ook nog eens mooi.
Drie soorten bloeiden al en ik begon te twijfelen of soort nummer vier was verdwenen in emigratie en aanpassing aan klimaat.
Maar vanmorgen, eindelijk en ook nog eens het soort met de voor mij favoriete kleur oranje. En dan niet de kleur gekoppeld aan voetbal idioterie.

Tja wat deden we de afgelopen dagen? We zaten een paar dagen in mist en een in regen.

Het lijke Nederland wel. Gisteren viel er 4 mm en nu gaan de slangen echt voorgoed de opslag in. Nou uh, voor dit seizoen dan. De meeste zaken in de tuin zijn geregeld en de laatste twee kamerplanten staan in een waterbak in de schaduw. Op hoop van zegen.

Met het wonderlijke weer van de afgelopen tijd is me een ding opgevallen: er waren geen luizen. Niet in de rozen. Niet in de tuinbonen en niet in de sinaasappelboom. Dit wil overigens niet zeggen dat de groenten en fruitoogst volledig voor ons is.

Niet alleen de grote tomaat is opgevreten, ook in het kleine tomaatje, hoe gaaf het er ook uitziet, zat iets met tandjes. De bonen zij daarentegen heerlijk

We hadden woensdag nog een gast voor de lunch en ook vandaag kwamen twee vrienden eten.

Dus nu kan ook de keuken in de spaarstand. Er staan nog wat restjes in koelkast en vriezer. Daar redden we het mee.
Nou ja, misschien nog ergens een dagmenuutje dan.

Na allerlei stroomlijning met auto, belasting, verzekering, PCRtests en geldigheidsduur, reistijd en nog zo wat van die zaken ziet het er nu zo uit.
De auto invoer is uiteindelijk geregeld net als de wegenbelasting. Daar moet dan wel weer bewijs van meegenomen worden. Die zouden dan weer vanuit Nederland gestuurd moeten worden door de buren en dat laten we niet doen. We gaan dus alsnog de eerste dagen rijden met de vrijstelling.

Vrijdagochtend gaan we eerst in Nerja om 11.00 uur een PCR test doen en rijden dan door richting Huesca waar we een hotelletje nemen. De volgende dag wachten we op de test uitslag en rijden daarna Frankrijk in waar we bij vrienden overnachten. Zondag slapen we dan in Noord-Frankrijk in een hotel om maandagochtend voor elf uur de Nederlandse grens over te gaan en we zodoende binnen de 72 uur van de test blijven en toch een rustige reis hebben.

Met groeten Ton

Emie zei

Bij deze wensen we jullie alvast een veilige en goede reis toe. Tot ziens in NL!

Bertiebo zei

Alvast goeie reis gewenst

miekequilt zei

Succes met de laatste loodjes. Goede reis terug!

Hoi Emie, Dank je en tot ziens. Met groetenTon

Dank je wel Bertie.

Dank je wel Mieke.

Y. Schoutsen zei

Wat moeten jullie er veel voor over hebben om weer richting Nederland te kunnen.
Ik hoop dat alles voorspoedig gaat, met PCR testuitslag en dergelijke.
Goede reis en ik zie jullie hopelijk van de zomer!
liefs Yvonne

Henk zei

Goede reis beiden! Ik lees iets over wegenbelasting regelen in Nederland. Hebben jullie iets anders kunnen regelen met de belastingdienst dan alleen de vrijstelling? Zo ja, verneem ik dat graag, want alleen de vrijstelling is voor een langere periode maar eeg beperkt.

Ton zei

Hoi Yvonne, Het vraagt regel- en uitzoekwerk. Natuurlijk gaan we elkaar zien en komen dan meteen je boeken halen. Met groetenTon

Hoi Henk, De BPM aangifte zonder kenteken registratie is gelukt. Om Nederland in te rijden moeten we daar dan wel de papieren van bij ons hebben. Dat zouden we dan weer aan de buren moeten vragen om die te scannen en op te sturen. Dat gaan we niet doen. Een tweede is dat we de aanvraag 15 juni wilden laten ingaan met het intitiele reisschema om twee dagen in ZuidFrankrijk te blijven. Maar met de inmiddels verplichte 72 uur gelden PCR test gaat dat niet lukken en zijn we een dag te vroeg in Nederland. Daarom hebben we voor die extra dag de vrijstelling aangevraagd via de link die je gaf. Volgens mij zijn we nu driedubbel gedekt. Met groetenTon

Jan Fr zei

Goede reis, zullen jullie effe missen. Voorzichtig aan.

Petra1945 zei

Fijn dat je weer op reis kunt... Alle goeds gewenst onderweg. En welkom in Nederland straks.

Hoi Jan, Gelukkig maar ff want we zijn half september weer hier. Met groetenTon

Hoi Petra, Dank je en het voordeel van reizen is dat er weer van alles wordt meegemaakt. Met groetenTon