dinsdag 27 februari 2018

Oud vuil

Wat doe je morgen? Ga je mee?


Na de amandel is het de beurt aan de kers. De vorig jaar aangeplante boom is goed aangeslagen en bloeit. Daar ben ik tevreden mee. Wel hoorde ik dat het klimaat hier te warm is voor kersen of eigenlijk zijn de winters niet koel genoeg en zou er geen/te weinig bloei zijn.
Tot zover zie ik geen probleem en wellicht zorgt de hoogte waar De Klompen staan voor net voldoende koelte.

Rick had vanmorgen een vergadering met het bestuur van Coral international Axarquia en wilde gisteren weten of ik mee wilde. Nu kan ik niet bij die vergadering aanwezig zijn omdat ik geen deel van het bestuur ben maar het is wel heel lekker als ik Rick daar naar toe rijd.
“Dan kan je lekker naar wat tuincentra als je wilt.”
Nu is dat inderdaad wel een lokkertje maar of ik mee zou gaan had te meer maken met de hoeveelheid regen die er vandaag zou gaan vallen want met regen ben ik thuis om de stromen water in goede banen te leiden.
Dus kon ik vanmorgen gewoon mee want het was zonnig en droog. Groar.

Maar ik heb lekker geshopt. Zo kocht ik plantpotjes van Haxnicks. Volgens een permacultuurvlogger die ik vorig jaar bij toeval eens tegenkwam, zouden deze potjes een veel betere wortelkluit produceren dan gewone ronde potten. De ribbels in de zijkanten dwingen de wortels naar beneden. Dit in tegenstelling tot ronde potjes waar de wortels ronddraaien en later, als de boom of struik groter is, problemen geven doordat de rondgedraaide wortels de dikte groei van de stam belemmeren. En nog een hele berg voordelen die ik natuurlijk grotendeels al weer ben vergeten.
Een voordeel dat ik me wel herinner is dat je de potjes kunt openklappen en zodoende de kluit nagenoeg niet beschadig.


Opengeklapt.


Dicht gevouwen.


Duidelijk zichtbaar is het grote gat onderin. Heeft ook een voordeel maar that is lost in translation.


Acht van deze setjes in een houder.


De potjes raken net de grond niet. Ook dat heeft een voordeel. Tja,

In ieder geval gaan hier de nieuwe Pijnboomzaden in want ik heb haast met het bos en een voordeel herinner ik me nog wel: je kunt de zaailingen sneller en met grotere overlevingskansen uitplanten.
Uiteraard sprak me dat als Jantje Ongeduld wel aan.

Ook kocht ik verschillende soorten paprika’s en tomaten, artisjokken, aubergines, courgettes, pompoenen en aardbeienplanten.

Ik had bijna gewild dat de vergadering nog wat langer zou duren maar ik was hier al helemaal blij mee.

We aten een broodje aan de boulevard van Torrox en terug de berg op bezocht ik alle vuilcontainers.

Daar stond deze wat sneue rubberboom. Ik moest wel even de kluit onderzoeken of de plant niet was verzopen. Als ie namelijk te nat heeft gestaan is ie reddeloos verloren maar nee: hij is gewoon zo armetierig vanwege te weinig en uitgeputte aarde.


Thuis eerst de kluit losgemaakt, de wortels geknipt en twee stekken losgebroken.


De stekken mogen eerst onder relatief gunstige omstandigheden aansterken. Moeder staat haar mannetje op de helling.


De zaailingen die ik kocht staan her en der verspreid in de tuin. 
Nou uh staan.....ze liggen er bij als oud vuil.

Met groeten Ton

1 opmerking:

Marthy zei

Haha, je bent lekker bezig, Ton.