woensdag 16 maart 2016

Japanse kers

Toen ik het voorgezet onderwijs volgde in Alkmaar fietste ik elke dag over de Kennemstraatweg naar school. En elke dag keek ik bewust naar een boom die in de eerste tuin tuin stond als je Heiloo via het bos verliet: een wit bloeiende Japanse kers met een prachtige gedraaide stam.
En in mijn tijd als hovenier heb ik er wel een tijdje naar moeten zoeken maar heb er uiteindelijk een op de kop kunnen tikken. De meeste Japanse sierkersen die te koop worden aangeboden zijn namelijk rose.

Vorig weekend zag ik dat de knoppen al behoorlijk dik werden en knipte een mooie tak van de boom af om in de serre te zetten. 
Zondagavond waren de knoppen nog niet open en nam ik de tak mee naar Texel. Gisteren ontvouwden de eerste bloemen zich pas.


Vandaag niet jutten maar gewoon wandelen langs de Mokbaai. Een beetje beschut van de frisse oostenwind.

Ik heb ooit een week les gehad in schetsen en de docent sprak daarin vaak over vlakken en lijnen in het landschap. Lijnen: die zag ik.




Soort bij soort.




En omdat de wind uit de goede richting kwam kon ik een paar uurtjes heerlijk op het balkon zitten. Wel met een jassie aan.

Met groeten Ton