woensdag 23 april 2014

Je maakt wat mee

Van La Roda naar San Clemente 40 kilometer (zou eigenlijk 36 zijn)

Wat kan je heerlijk rustig slapen in een arena.

Vanmorgen uitgerust om 6.30 op pad. Wandelend door wat graanvelden viel me ineens wat op. De zon stond nog heel laag en als ik naar het koren keek viel de schaduw van mijn hoofd op het groen. Precies rond mijn hoofd leek het wel te glinsteren. Ik vroeg het voor de zekerheid maar even aan Rick en hij zag exact hetzelfde bij zijn schaduw.
Dat was een beetje een teleurstelling want ik dacht een mystieke ervaring te hebben.


Na een uur of twee zei Rick: zullen we een chocoladestop maken.
Chocolade? Riep ik verbaasd uit.
Ja, ik heb gistermiddag een reep gekocht. 
Daarmee is een traditie van de Via de la Plata in ere hersteld.
Bij het volgende kruispunt, goed?
Oei, zei ik, dat kunnen we misschien beter hier doen. Ik denk dat het bij het kruispunt niet zo lekker ruikt.
Hoezo?
Ik had de groene container gespot en daar is niets mis mee maar ik zag er toch duidelijk een paar pootjes uitsteken.
Dus eerst de chocolade en daarna ging Rick in de groene bak kijken. Het was een kadaverbak en er lagen twee heel erg dode geiten in.


's Middags liepen we door wat meer gevarieerd landschap. Het werd steeds meer glooiend en er kwam wat meer verschil in gewassen. Druiven, koolzaad, olijven, amandelen en koren, koren, koren en wat overblijfselen van bos. Mooi oude dennen, parapludennen en steeneiken.

Een leuke afwisseling waren een paar stenen yurts, volgens de reisefuhrer gebouwd als opslagschuur voor graan
Halverwege zaaiden de gele pijlen, die overal staan, verwarring en wezen twee kanten op. Dan kies je wat en loop je gewoon vier kilometer om. Dat is niet leuk voor mijn humeur maar na een half uur had ik me eigen zonnig zelf weer terug.

We slapen nu in een herberg die sinds november vorig jaar open is. Het is een rijtjes huis en het is er ijs en ijskoud. 
Lekkere kouwe vloer, zei Rick, goed om de voeten af te koelen.
Maar na een paar minuten deed het gewoon pijn.

Nu zitten we op het Plaza Mayor aan de hete chocolademelk en kijken uit op de kerk gewijd aan Sint Jacobus.


Met groeten Ton

Geen opmerkingen: