woensdag 15 mei 2024

Ramptoerisme

De hele nacht werd er gepatrouilleerd door brandweer en politie.


En gelukkig was het vanmorgen vroeg windstil dus zat de Roodborsttapuit weer op zijn favoriete plek hoog in de cipres.
Na ons kopje koffie en thee op naar Velez Malaga waar Rick een tandarts afspraak had. Ondertussen deed ik mijn eigen ding en haalde feromonen om de rodepalmkever te lokken. 
Elke keer is het een ander systeem en altijd is het wat knoeierig. Maar deze keer zat het in een handig hangertje dat je aan de deksel van een emmer kunt hangen en dat opengeschoven kan worden waardoor de feromonen naar buiten kunnen. 
Ik kocht er vier want inmiddels heb ik vrienden die ook in de aanval gaan om hun palm te beschermen.

Ook kocht ik als verrassing drie buitenlampjes op zonne-energie. Vorig jaar haalde ik die in Nederland bij de Action voor Rick’s verjaardag maar na een maand in Spanje waren ze allemaal kaduuk. Te veel zon waarschijnlijk.
Dus nu echte Spaanse. Wel wat duurder en opnieuw voor Rick als verlaat verjaardagscadeau.



Op weg terug naar huis speelden we ramptoerist.


Het zag er vreselijk uit maar zover we konden zien waren er geen huizen verbrand al zagen we wel dat het vuur sommige huizen zeer dicht had benaderd. Ook nu waren er nog steeds hulptroepen in het gebied.


En nog een foto van Los Zuecos vanuit het zuidwesten gezien. Net rechts van het knikje in de berg.



Net uit de oven. Een pastel de nata. Onder het mom ‘ik moet oefenen’. Komend weekend krijgen we gasten voor de lunch en dan wil ik perfecte pastel serveren.


Met groeten Ton

5 opmerkingen:

Marthy zei

Ik wil wel even op bezoek komen om die pastel de nata te keuren hoor.

Thérèse zei

Nou, als deze smaakt zoals hij er uit ziet ... niets meer aan doen.

Charlie zei

Wat een mooie plaatjes: van alle soorten en maten!

Hetty zei

Je vertelde al tijdens jullie pelgrimstocht over de rodepalmkever. Dit keer vertelde je over de feromonen. Kan je nog eens iets meer schrijven over deze kever en waar die vandaan komt. Is het door klimaatverandering? Hebben alle palmen er last van? Ik ben geïnteresseerd. Niet dat ik palmen heb, maar gewoon als tuinvrouw. Groetjes,
Hetty

Anoniem zei

https://www.instagram.com/reel/C5WaXeTsH72/?igsh=a2h0cWV2b2E0YW9w

Link naar een recept voor pastel de
nata
Misschien heb je er iets aan.
Gr. Jeanne