vrijdag 31 mei 2024

Bruut

De Epiphyllum oxypetalum maakte twee bloemen waar ik heel blij mee was. Vorig jaar produceerde de plant maar een bloem.


Dit is de eerste bloem. De tweede is nog net zichtbaar links achter. De bloemen zijn maar twee dagen mooi en vallen dan af.

Vanwege de droogte die nog steeds heerst doe ik weinig aan nieuwe beplanting of het verplanten van planten. Ik concentreer me meer op wat er al in de tuin staat.
En ik zou dan van sommige planten expliciete info willen. Zoals bovengenoemde plant. Door welke insecten worden ze bestoven? Worden ze als uitheemse plant sowieso bestoven door inheemse insecten? Wanneer? Mag het stuifmeel van dezelfde plant komen? En nog zo wat van die dingen.
Maar die info kan ik slecht vinden. 

Nadat de eerste bloem was uitgebloeid en afgevallen bedacht ik dat ik de tweede bloem handmatig zou bestuiven. Dus zat ik twee weken later met een kwastje heel voorzichtig stuifmeel op de stamper te smeren. Maar bestuiving met een kwastje is, hoe voorzichtig ook gehanteerd, een soort van brute verkrachting. En dat deed ik vier keer. Twee keer ‘s morgens vroeg en twee keer laat in de middag want tja; wanneer zijn stuifmeel en stamper rijp? 



Maar het leidde wel tot een vruchtbeginsel. Het lijkt op een Pitayavrucht. 



De Dasilyrion bloeide al twee keer zolang hij in de tuin staat.



Hij of zij maakt een bloemstengel van twee meter hoogte.

Ook van deze plant wil ik meer info. Er zijn namelijk mannelijke en vrouwelijke planten. Dus zocht ik al verschillende keren op het WWW naar de verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke bloemen. Niks te vinden. Dus ik weet ook niet welke gender ik in de tuin heb. Zaden ga ik in ieder geval niet krijgen. Dus zocht ik ook op vegetatieve vermeerdering. Bladstekken bijvoorbeeld of zijscheuten. En ja: daar vond ik wat over. Je kunt bladstekken maken en zijscheuten. Maar hoe en wanneer?

Gistermiddag besloot ik om wat bladeren van de plant te knippen. Ik vind het altijd mooier om meer stam te zien en onder een plant door te kunnen kijken. Als dat mogelijk is tenmimste.




De bladeren van Sotol, de Spaanse naam, zijn grasachtig en en bevatten vishaak naalden. Een voorzichtig en langdurig werkje, dus zat ik op mijn achterwerk tussen de stenen van de arroyo. En als ik dan zo rustig zit, zie ik dingen die ik niet eerder zag.


Een zijscheut.



En bij nadere inspectie: een tweede.

Nu nog aanvullende info om succesvol te stekken. Wel zullen de stekken hetzelfde geslacht hebben als de ouderplant.


Met groeten Ton 


2 opmerkingen:

Emie zei

Je bent echt een hovenier in hart en nier!

Y. Schoutsen zei

Zo prachtig, die bloem!