donderdag 21 november 2019

Deepfake

Een cursus sociale media voor ouderen. Ik las er ergens een artikel over. Aandacht o.a. voor phising en fakenews.
Vaak gehoord: nee hoor daar trap ik niet in. Maar de oudere deelnemers waren onthutst door de ‘echtheid’ van deepfake filmpjes.
Ik denk ook van mezelf dat ik niet in fakenieuws trap maar ik trap al wekenlang in fake berichten. 

Die weersites blaten maar dat er regen komt en het is gewoon niet zo. En elke keer ruim ik mijn tuingereedschap op, zet potten met planten die weinig water nodig hebben onder een afdak, 



check of de regenmeter nog wel goed staat



en zet het aquarium klaar voor het geval de voorspelde hoeveelheden werkelijk vallen.

Maar sinds de drie milimeter van 2 november viel er geen druppel meer terwijl er ongeveer 100 mm waren voorspeld.


Maar gistermiddag begon het dan toch te bewolken.zou het dan toch?




En warempel, het spetterde wat gisteravond en vandaag viel er dan eindelijk substantiële regen. Inmiddels zit er 15 mm in de meter.

We aten dus pannenkoeken en ik verwerkte de laatste kweeperen tot purée en een pot kweepeergelei.




Met groeten Ton

4 opmerkingen:

ben van bommel zei

ja ja, beste Tuin-Ton, "meten is weten", dat denken we dan tenminste wijselijk te kunnen stellen, maar 'fake-news' of niet, vandaag konden we dan écht in het nabijgelegen Almunecar tussen méér dan enige sporadische druppels lopen, stuwde er zelfs zodanige hoeveelheid water op de gestreepte oversteekplaats voor ons 'edificio' dat de Beatles er niet meer op te verzinnen zouden zijn, of een zebra er op zou kunnen verdrinken.

Paco, niet onze gemoedelijke hond hoor maar onze nóg gemoedelijker huismeester hier, vond het meer een 'hier en daar' verspreid sprenkelend buitje, gezien "wat 'ze' al dagen hadden aangekondigd", maar spreidde evengoed het zoveelste stuk afval-carton (ook HIJ gaat regelmatig naar containers!) op het altijd al spekgladde marmer van onze entree-hal.

Echter hoe later op deze donderdag, hoe 'minder' volk op de palmen-Paseo Maritimo, hoe minder 'fake' en ook geen Trump, maar wél (zoals we in ons thuisland Frankrijk dan zeggen) "des trompes d'eau"/waterhozen nu....

Jouw wensen (en die van veel boeren, burgers en andere buitenlui in de regio) daardoor alsnóg vervuld.......d
Dus aanstaande maandag kunnen jullie met gerustheid naar Waterland-Holland terugkeren!
Buen viaje amigos. Ben van Bommel

Ton zei

Hoi Ben, wat ben ik nu blij met de regenmeter die ik van Rick kreeg. Gisteravond 21 mm in het bakkie en inmiddels alweer 23 mm. Gaat goed maar er moet nog 600 mm vallen voor de jaarlijks benodigde hoeveenheid is bereikt. Het lijkt vandaag ook nog wel even door te gaan. Wordt een bankdag met chocolademelk en een brandende haard. Met groeten Ron

schrijfselsvanmij zei

Het schijnt dat hier deze maand meer dan de normale hoeveelheid regen is gevallen maar dat is nog altijd op jaar niveau niet genoeg

Ton zei

Hoi Inge, Om de droogte van afgelopen jaar weg te werken is er beslist meer water nodig. Hier viel sinds gisteren 80 mm en dat is een mooie hoeveelheid en dan zijn er eigenlijk tien van deze dagen nodig voor een jaar hoeveelheid. Dan is nog de achterstand van de afgelopen jaren niet weggewerkt. Maar ik ben al tevreden met deze regendag. Met groeten Ton