zaterdag 20 januari 2018

Aan het gas

Vorige week luisterde ik een gesprekje af.
De trend voor 2018 is de Slow Cooker......
Wat is een slookoeker?
Nou een apparaat dat......
Er ontstond een lange uitleg waar de oudere dame niet veel van leek te snappen.
Dus riep ik ‘het is eigenlijk een modern peteroliestelletje maar dan zonder de stank’.


Ongeveer een jaar geleden ging het gasfornuis in Heiloo kapot. De kleinste pitten gingen steeds uit tijdens het koken. Gevaarlijk, dus schaften de huurders voor ons een mooi nieuw kooktoestel aan. Helemaal goed.
Tot ik in september voor het eerst runderlapjes ging stoven. De capaciteit van het kleinste pitje was zo groot dat er niets viel te sudderen. Koken deed het en nog hard ook. Trouwens: alle pitten waren een stuk groter dan van het oude fornuis waardoor een groot deel van de warmte langs de pannen verdwijnt en de oren ook nog eens onaanpakbaar heet maakt. 
Volgens mij leerde ik op de koksschool dat je een pan moest zoeken die bij de grootte van de gaspit paste zodat de warmte zo volledig mogelijk werd benut. Maar als je met de huidige gasfornuizen pannen zou moeten kiezen die bij de pitten passen is het te klein. 



Ook in Den Helder mis ik het handige kleine gassie waar je zo lekker havermout op kan maken zonder korst op de bodem te krijgen, rustig een eitje kan laten coaguleren op ongeveer 85 graden, runderlapjes stoven waar je na vijf seconden een nieuw bubbeltje in de jus ziet verschijnen of je lekker langzaam stoofpeertjes rood kan laten prutten.

Dus hier een verzoek aan ATAG, Kuperbusch, Smeg, Boretti, Etna, Beko, Bosch, Siemens en nog een berg andere: maak alstublieft een fornuis met een sudder pitje. Dat scheelt dan ook weer zo’n elektrisch apparaat in een keukenkastje.

Met groeten Ton

1 opmerking:

Marthy zei

Ja, die pitten zijn te groot. Eigenlijk zou je een lekker ouderwets petroleumstel moet gebruiken om te sudderen maar ik wil er geen eentje op mijn aanrecht. Sudderplaatje gebruiken, dat werkt wel, overal te koop.