vrijdag 26 januari 2018

Moeder Annie

Wat doen we met de gordijnen?

In de brochure voor de verkoop van het huis in Heiloo werd ook gevraagd wat er wordt meegenomen, achterblijft of wordt overgenomen.
Tja, die gordijnen. We vinden ze mooi genoeg om mee te nemen maar ze zijn te lang voor het appartement in Den Helder.
Kan je ze niet inkorten, vroeg Rick.
Uh, ja dat kan wel maar dan knip ik wat van de onderkant af want echt gordijnen opnieuw maken met haken e.d. kan ik niet. En daarbij, de naaimachine staat in Spanje.


Toch besloten we ze mee te nemen en hingen er gedurende enkele weken té lange gordijnen en dat geeft een wat armetierig gevoel.

Kan je ze niet alvast inkorten, vroeg Rick want die wil het graag netjes hebben.

Tja, en dan weet ik het eigenlijk niet zo goed. Want hoe kort je gordijnen in zonder hetzelfde probleem te krijgen als dat met het inkorten van tafelpoten. Er is er altijd wel een te kort.
Je kan er tenslotte nooit zeker van zijn dat plafond en vloer overal precies dezelfde afstand hebben.
Idee: als ik nu eens een horizontale draad uit het weefsel peuter. Het is nogal losgeweven stof.


En precies op die uitgetrokken draad knipte ik de stof door.


Met een keurig resultaat.

Toen het ontbreken van een naaimachine ter sprake kwam met een vriendin zei ze dat ze een machine had van haar moeder en dat ik die wel mocht hebben.
Kijk: is dat nu niet heerlijk?
Dus staat de Singer van moeder Annie in Den Helder en ik ben helemaal in mijn nopjes ook al kreeg ik de draad niet op de juiste manier in de machine. 
Gelukig kwam de handleiding ook nog tevoorschijn bij vriendin en zo kon ik gisteren aan de slag.
Maar zelfs toen kreeg ik het niet voor elkaar en vroeg ik raad in een stoffen winkel. Dat schoot al een stuk op maar toen werd het stiksel ongelijk en trok de draad.
Na behoorlijk wat gemopper en een inderhaast ingelaste pauze kwam ik op het idee om buurvrouw maar te vragen en dat hielp.
De naaimachien snort er inmiddels lustig op los.


Nu wilde ik het loodveter netjes in een zoompje naaien maar dat ging me technisch boven de pet.
Maar oei, voor een brede zoom had ik de gordijnen te kort afgeknipt en hoe krijg je een zoompje van een centimeter of minder netjes omgeslagen?


Wederom een draadje uit de stof getrokken zodat ik het daar kon omslaan en vastzetten.
Mijn moedertje zou trots op me zijn.



Met groeten Ton




Geen opmerkingen: