zondag 23 januari 2022

Gasten……

Ik maak vanavond het toetje, zei de gast. Hij ging gistermiddag ook mee naar de supermarkt om de ingrediënten te kopen.
Eieren, suiker, frambozen, slagroom, chocolade en …….twee liter vanille-ijs. 
Daar gaat mijn gewicht, dacht ik nog. 

Het is heel gezellig en ongedwongen maar lekkerbekken zijn het. Ze kunnen de hele dag grazen. Restaurants bezoeken en terrasjes pikken zit hen in het bloed. Dus ook de afgelopen week. Klagen doe ik niet maar op het kerst- en oud en nieuwspek komt inmiddels een zichtbare laag te liggen.

Nadat we het Indische eten op hadden sloop de gast de keuken in. 
Uh, hoe splits ik die eieren eigenlijk?



Nadat ik dat had voorgedaan ging hij zelf verder.
Waar staat de mixer?
Uh, die heb ik niet.
Oh, hoe sla ik dan de eiwitten en de suiker?
Met de hand.
O.
Met de garde werd er geklopt. Nou, eigenlijk meer geroerd en als voormalig banketbakker/kok hoorde ik dat er daarmee geen lucht in het beslag geklopt zou worden.
Mag ik je een tip geven?
Natuurlijk.
Ik deed een krachtige slag uit een los polsgewricht voor.



Dat nadoen viel met een frozenshoulder niet mee. Dus klopte ik toch het grootse deel.

Wat ga je eigenlijk maken?
Merengues.
Uh, weet je dat die ongeveer 4 uur in de oven moeten om ze echt droog en bros te krijgen?
Uh, nee.
Dus besloten we om de oven een hogere stand te geven en daarmee de merengues sneller bros en van binnen nog wat te taai te krijgen.
Ruim een uur verder en nadat ik de slagroom had geklopt werd het toetje geserveerd.



Heerlijk was het en….dit is mijn tweede portie.  
Oei, is vraatzucht niet een van de hoofdzonden?

Het hing al een paar dagen in de lucht: wil je dat ik je haren knip?
Dat is natuurlijk heel aardig maar de gaste is te gast en dan hoeft ze van mij niet aan het werk.
Maar vanmorgen werd eerst de gast geknipt een aansluitend kreeg ik een beurt. Oef, of kan ik dat laatste niet meer zeggen na ‘The Voice’.
Over dat laatste hebben we het afgelopen week ook veel over gehad want tja, eigen ervaringen, ervaringen van de dochters en de impact die dat heeft.

Anyway.




Ik ben er helemaal blij mee.
Als Rick me maar herkent als ik hem vanavond ophaal van het vliegveld.

Met groeten Ton

11 opmerkingen:

Lot zei

Je staat inderdaad leuk op die foto, enne iets voller staat je ook wel 😊

Petra1945 zei

Wat een knappe man zo... Of mag je dat óók niet meer zeggen?

Emie zei

Wat gezellig dat Rick er vanavond weer is, hij herkent je zeker met dit frisse kapsel. En in mijn ogen ben je nog steeds mooi slank dus genieten maar van alle goeds en lekkers in het leven.

Ton zei

Hoi Marleen. Na jaren van kokkerellen en klachten over wat ik gekokkereld had ben ik me gaan omscholen tot hovenier. Koken doe ik nu echt alleen maar privé. En mocht wellicht in een blog pasen zal ik niet schromen een tip op te nemen. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Lot, Dank je en ik ook in mijn geval zitten de extra kilo’s op de buik en trekken ze jammer genoeg niet de vouwen uit mijn gezicht. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Petra. Ik de k dat je dat altijd kan blijven zeggen. Daarbij komt dat ik wel van een complimentje houd. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Emie, Het is inderdaad weer fijn om samen te zijn en hij herkende me nog. Misschien meer aan de auto en het hondje. Slank zal ik wel mijn hele leven blijven. Met groetenTon

Mevrouw Niekje zei

Heerlijk toch die mensen die iets gaan maken zonder enige ervaring! Goede oplossing heb je bedacht. Zelfs meringue met een blower (of onder de gril) even bruinen had ook gekund. Is altijd lekker op de lemon meringue pie! Jullie nagerecht mag je mij volgende keer ook voor uitnodigen hoor! Je ziet er ook weer patent uit trouwens!! :-) xx

Y. Schoutsen zei

Het staat je goed, een kort koppie. Groetjes van Yvonne uit Heiloo en ook voor Rick

Ton zei

Hoi Mevrouw Niekje, Het was voor mij ook weer nadenken. Omdat ik een gruwelijke hekel heb aan rauw ei/wit heb wil ik het altijd goed gaar hebben. Vandaar ook de oven. Dank voor het compliment. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Yvonne, Dank je. De groeten zijn overgebracht. De wormen doen het na wat oostart problemen en de grote temperatuur overgang gaat het nu heel goed met de compost wormen. Heb regelmatig thee en ga ze binnenkort verhuizen naar een grotere bak. Met groetenTon