zaterdag 15 januari 2022

Badwater

Vanwege de wind was ik de laatste dagen veel binnen. 

Tijd genoeg om eens in de gebruiksaanwijzing van het fototoestel te duiken. Ik had niet direct iets waar ik naar wilde zoeken maar al bladerend kwam ik
langs ‘fotograferen door het raam’ en dat was een probleem waar ik eerder tegenaan was gelopen.

Op het terras staat een waterbak voor de vogels. Ze drinken er dankbaar uit maar badderen er ook vaak in. Leo, niet vies van badwater, drinkt liever uit het vogelbadje dan het schone water uit zijn drinkbak in de keuken. Als ik buiten op wacht zit, komen er geen vogels want dan ik zit te veel in het zicht. Vanuit de keuken kan ik het goed zien en hebben de volgels geen weet van me maar de foto’s die ik dan neem zijn niet blogwaardig. Maar nu de camera instellingen zijn gewijzigd is het gelukt.



Bij de foto hieronder stelde het toestel scherp op de spijlen van het hek. Nu maar eens zoeken of daar ook iets voor is.



De Aloƫ arborescens is eigenlijk een betere plek om vogels te fotograferen. Ze zijn er niet weg te slaan. Soms zitten er wel vier tegelijk op de plant en ze hebben het gemunt op de nectar. Er zit blijkbaar veel van dat zoete vocht in de bloemen want er ontstaan zelfs natte plekken op de bladeren die onder de bloemen zitten.


Vanmiddag viel de wind weg en deed ik een buitenklus. 
Maandag komen er vrienden logeren en ja, dan wil ik het wel een beetje toonbaar hebben. Dus de terrassen en het oprijpad zijn weer ontdaan van blaadjes, zand en stof. De potplanten die in de waterbakken stonden, staan deels weer in het zicht en zo wordt het weer gezellig rond het huis.

En er viel me iets op. 


Een jaar geleden maakte ik een nieuw plantvak in het grind terras. De linker palm is kleiner dan de rechter


Nu is het andersom. Ik herinner me dat ik voor de rechter palm flink moest hakken om een redelijk plantgat te krijgen. Voor de linker ging het een stuk makkelijker omdat de rots daar zachter was. De linker heeft het dus beter naar zijn zin.



En waar ik heel blij van word: de orchideeĆ«n komen voor het tweede jaar op. Er is  zelfs al een bloemknopje te zien.


 Met groeten Ton

1 opmerking:

Ton zei

Dank je wel Marleen. Met groetenTon