donderdag 13 januari 2022

Bitter in de mond

Het moest er maar eens van komen.

De eerste olijfbomen plantte ik direct na de oplevering van het huis. Ruim 15 jaar geleden. En zoals bijna alle planten en bomen die ik toen plantte hadden ze een zeer trage start. Ik denk dat de eerste echte groei pas na een jaar of vier was en de eerste olijven deden er nog wat langer over.

En al die jaren liet ik ze gewoon aan de boom zitten tot ze er zwart geworden vanzelf afvielen. Nu heb ik nooit meer dan een kilo of vijf gehad schat ik dus ook veel te weinig om ze te oogsten en ze tot olie te laten persen. 

Wel vind ik het eigenlijk altijd wel een soort van verspilling dus kom, dacht ik vorige week: ga eens zoeken op internet naar het hoe en wat van olijven inmaken.

Nu heb ik de beschikking over zwarte olijven en dat zijn niet mijn favoriete maar voor de groene ben ik gewoon te laat.

Vorige week zaterdag plukte ik de eerste vruchten. Zocht de door vogels aangepikte, de half groene of op andere wijze ongeschikte exemplaren eruit. 
Van de door mij goed bevonden vruchten sneed ik het vruchtvlees voorzichtig in zodat het zout er goed kan indringen.


Daarna deed ik ze in een pot en goot er brijn in.



En dat ziet er dan zo uit. 

Vandaag goot ik het donker gekleurde water er uit en deed er een sterkere zout oplossing in. Natuurlijk proefde ik er een. Mijn hemel: wat zout en wat ontzettend bitter. Maar goed, daarom staan ze ook in zout water om die bittere smaak er af te halen.
Trouwens: bitterstoffen uit plantaardige producten hebben gezondheidswaarde. 

Nu moet het twee maanden op een donkere koele plek staan. Dan kan ik proeven of ik ze eetbaar vind anders nog een keer water verversen en langer wachten.

Een andere manier is om de olijven droog in zout te zetten. Het zout onttrekt het vocht en de bitterheid aan de vrucht. Uiteindelijk krijg je dan gedroogde olijven.
Voor dit proces adviseert men grof zeezout zonder jodium. Dat haalde ik gisteren.



Ook nu alleen de gave vruchten gebruikt. De rest is een makkie: op een doek leggen en bestrooien met zout. Afdekken en elke week voorzichtig omschudden.

We gaan het zien. Lekker of niet: ze komen uit eigen tuin, zijn onbespoten en niet geloogd.


Met groeten Ton

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Spannend allemaal. Ik hoop voor je dat het lukt.

Petra1945 zei

Eén kleinigheid, Ton: brein is toch echt iets anders dan brijn!

Ton zei

Hoi Renske, Ik hoop het ook. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Petra, Tja, anders kijkt Rick mijn tekst altijd na maar die is er nu ff niet. Dank, oplettende lezeres. Het is inmiddels aangepast. Met groetenTon

Marc Dufraing zei

Succes met de olijven - wij hebben het met onze olijven in Z-FR ook al enkele keren geprobeerd en het lukt redelijk. Ze zijn wel kleiner dan gekochte olijven maar de smaak is niet verkeerd.
Wij zetten ze op in proper water wat dan gedurende een week iedere dag ververst werd en verder dezelfde werkwijze. Zeker lang genoeg in zout water laten staan. In een later stadium hebben we ze dan in glazen potjes gedaan met wat kruiden en een schijfje citroen en enkele rondjes rode peper - mooi om naar te kijken!

Ton zei

Hoi Marleen, Ze zijn vers van de boom niet te haggelen. Vreselijk bitter. Ze zijn dan alleen te gebruiken om er olie van te persen. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Marc, Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat. Als dit een redelijk resultaat geeft probeer ik het volgend jaar met groen olijven want die vind ik veel lekkerder. Mocht het resultaat niet lekker zijn kan ik ze alsnog gebruiken om naar te kijken. Dan heeft het oog er tenminste nog wat aan. Met groetenTon