donderdag 16 juli 2020

De Russen

De laatste dagen doet Den Helder zijn naam als zonnigste stad eer aan.

Dinsdag zou het veel regenen, maar het was aangenaam weer met af en toe een wolk in de lucht.

Woensdag was het gewoon heerlijk zomerweer ondanks de wat sombere weersverwachting. De lucht was strakblauw met wonderlijke vliegtuigstrepen waarvan de buurvrouw uitriep dat ze van ‘de Russen’ waren.
Die uitroep bracht me direct terug naar mijn tijd in de Kibbutz in Israël. Vanwege de koude oorlog waren de Russen de vijand van de vrije wereld.
 De vrijwilligers die daar werkten waren toch vooral wat linksgeoriënteerd. 
Toen er op een dag verschillende straaljagers over vlogen riep ik uit ‘de Russen komen’ waarop mijn collega vrijwilliger geïrriteerd vroeg ‘ waarom toch altijd de Russen?’.
Nou, de Amerikanen kunnen niet komen want die zijn er al, antwoordde ik.





Gelukkig is daar Flight-tracker met een antwoord.



Een militair vliegtuig van de RAF.

En vandaag was het opnieuw een heerlijke zonnige dag.

Met groeten Ton

4 opmerkingen:

Emie zei

Mijn reactie op je vorige blog is weggevallen. Ik meende Egbert te herkennen en vermoedde dat het zijn sterfdatum was? Ik kan me voor stellen dat jullie nog vak aan hem denken.

Ton zei

Hoi,Emie, Oplettende lezer. Ja het was de sterfdag van Egbert. Hij wordt nog steeds gemist. Met groeten Ton

Petra zei

Hoi Ton, hier waren die strepen ook heel duidelijk te zien ik zei nog tegen jongste (die nog steeds thuis werkt) moet je kijken het lijkt wel of die vliegtuigen alleen rond vliegen. Heel duidelijk waren de ronde strepen te zien. Grappig keken we op het juiste moment gelijker tijd omhoog. 😇 gezellig weekend groetjes Petra

Ton zei

Hoi Petra, De wereld is klein. Fijn weekend. Met groeten Ton