vrijdag 17 november 2017

Drollen

De dag voor ik naar Nederland vertrok betrapte ik me op de gedachte dat ik er eigenlijk geen zin in had. Het is tenslotte heerlijk hier in Spanje. Ondanks dat ik Rick al twee weken niet had gezien.

Nu is het ook zo dat als we in Spanje zijn eigenlijk geen moment denken aan ons heerlijke huis in Heiloo. Hetzelfde geldt voor de Klompen die we niet missen als we in Nederland zijn. Dat is maar goed ook en geeft wellicht aan dat we ons op twee plekken behoorlijk prettig voelen.

Met de inspanningen om onze toekomstige nieuwe woonplek in Den Helder tot een eigen stek te maken vond Rick het maar niets om weer naar Spanje te ‘moeten’. Ik had liever nog wat langer gebleven om er meer van te genieten.
En soms gaan dingen dan heel snel want in het vliegtuig zei hij al: wat lijkt Den Helder al weer ver weg.




Zo gauw ik in de tuin bezig ben denk ik sowieso aan niets anders. 
Vanuit de woonkamer vond ik het zicht op de Middelandse zee wat summier worden. Tevens kwam er steeds minder zonlicht binnen en dat is wat ik als Noord Europeaan wil. Zelfs in Spanje en zeker in de winter.
Dus brak ik dertien scheuten van de Yucca af die ter voorbereiding op een nieuw leven op de berghelling wortel mogen maken in een geconditioneerde omgeving. Lekker in een ton met compost en regelmatig water, een beetje in de schaduw en beschut tegen de ergste wind.


In het voorjaar vond ik een stel zoete aardappels die van een vrachtwagen waren gevallen. Ik plantte ze en vanmiddag groef ik er twee op. De anderen zijn niet opgekomen. 
Ze hebben het niet zo heel erg goed gedaan. Het waren nog steeds twee piepers. 
De uitlopers heb ik er af gehaald en in de aarde gezet. Dat zou, volgens internet, een beter resultaat geven. 


En nee, het zijn geen drollen.

Zag vanmiddag een bericht op FB dat er in de provincie Malaga water rantsoenering gaat komen. De spaar bekkens beginnen wel heel erg leeg te raken en  regen zit er nog steeds niet aan te komen. 

Ons huis is niet aangesloten op de waterleiding zoals we die in Nederland kennen of die er in de Spaanse steden of dorpen is. Wij hebben Riego water. Water dat niet gezuiverd is en derhalve geschikt is voor de landbouw. De rekening wordt per twee maanden berekend en betaald. Meestal is dit maar een paar tientjes maar vorige keer was de rekening ineens € 260 . Wel even schrikken. Maar wat het er nog erger op maakte was dat de water meter ongeveer duizend kuub verder stond dan de stand op de rekening. Nu hadden we wel een lekkage op een koppeling. Maar duizend kuub is niet niks. Dat moet je toch ergens zien. Ik vind dit eigenlijk vreselijk omdat er al schaarste aan water is en ik er heel goed op let geen water te verspillen.

Vandaag is de nieuwe rekening afgeschreven en ...... slechts € 32. Daar zijn we weliswaar heel blij mee maar wat is er nu met die meterstand aan de hand?
We zullen toch langs het kantoortje van Patalamara moeten. Wel met het risico dat er alnsog betaald moet worden.
Fingers crossed dan maar en het universum vragen om voldoende regen.

Met groeten Ton




Geen opmerkingen: