Vandaag het grote rioleringsproject.
Natuurlijk was ik al om vijf uur wakker.
Dat had niet alleen te maken met de werkzaamheden maar ook met de tropische nachttemperaturen die komend weekend alleen nog maar zullen stijgen onder invloed van cycloon Alex.
Om zeven uur op om een ‘voor’ foto te maken. Nu is dat niet helemaal waar want de geraniums die bij het hek stonden, bracht ik gisteravond al in veiligheid. Wat er trouwens nog van overblijft valt te bezien zo midden in de zomer.
Anyway. De mannen arriveerden half negen. Drie man sterk maar de baas vertrok een uurtje later nadat de werkzaamheden waren besproken. En natuurlijk hadden de bomen geen invloed op het werk.
Tien minuten later
lag er al een boom om. (Links op de foto) 15 jaar groeien in een minuut ongedaan gemaakt. Nou ja, in ieder geval is er weer een berg snoeiafval.
Toen duidelijk was waar de buis loopt werd het beton doorgefreesd. Dat deed Salvador zonder gehoor of gezichtsbescherming. Wellicht heeft dat te maken met zijn naam en hoeft hij niet ‘gered’ te worden.
Daarna het beton in stukken hakken. Nu maakte ook dat behoorlijk wat lawaai maar niet zo indringend als het frezen en nu had Salvador wel oordoppen op.
En de pijp opgraven.
Duidelijk een gevalletje van wortels in de buis.
Nieuw spul er in waarbij de diverse onderdelen ruimhartig met lijm werden ingesmeerd.
De boel weer dichtgooien.
En dan is het leed geleden.
Nou uh, leed geleden. Het watersysteem moet hersteld worden, de goot voor regenwaterafvoer is over twee meter weggehaald, het perkje bij het hek is volledig geruïneerd en de sleuf heeft nog een laagje beton nodig.
Nu komen de najaarsregens normaal gesproken niet eerder dan in september waarbij ik hoop dat dat niet opnieuw pas in januari is. Dus voordat we weggaan herstel ik alleen het watersysteem.
Met groeten Ton
2 opmerkingen:
Ik weet dat vorstvrij aanleggen niet echt een item is in jouw woonomgeving, maar ik heb mijn wenkbrauwen toch wel even opgetrokken oover de diepte waarop de riolering aangelegd is; Het lijkt me een gronddekking toe van ca 40 cm. En dat voor een weg waarover ook autoverkeer mogelijk is. De rioolpijp lijkt me niet eentje van het zwaardere soort, maar een gewone standaard-pvc-pijp.
Het lijkt me rAAdzaam om de sleuf zsm weer aan te vullen tot op wegdekniveau, de ingebrachte grond goed te verdichten (water!). Na een paar maanden het betondek (ca 7 cm?) definitief te herstellen als de ingebrachte grond zich allemaal 'gezet' heeft. Je voorkomt daarmee dat elk autowiel dat eroverheen rijdt extra druk uitoefent op de buis door de 'schok. Het komt er simpelweg op neer dat elke keer als de schobreker van de auto zijn werk doet boven de buis, de buis ook extra belast wordt.
Hoi Willem. De buis is oorspronkelijk aangelegd op normale diepte maar is later, na ophogen van het maaiveld, veel dieper komen te liggen. Echt verkeer gaat er niet over omdat het een doodlopende weg is. De Spaanse buurman is er in zes jaar tijd slechts een keer of tien overheen gereden. Ik denk dat het wegdek pas hersteld gaat worden in het najaar. Met groetenTon
Een reactie posten