vrijdag 7 november 2014

Niets is meer wat het was

Toen we twaalf jaar geleden voor de eerste keer naar Santiago wandelden liepen we een paar dagen met een Canadese vrouw. We hebben elkaar vermaakt met van die typische dwaze dingen van onze landen. Zij vertelde dat de dingen niet meer bij hun gewone naam genoemd mochten worden om maar niet te kwetsen of politiek correct te zijn. Dus mannen die kaal waren werden niet langer kaal genoemd maar Follicly challenged.

Het dagelijks ritueel als Rick na het werk thuiskomt is de vraag wat we eten terwijl hij de deksels van de pannen tilt.
Als ik dan sptskool antwoord zie ik altijd een teleurgstelde blik verschijnen want dat hoort niet tot zijn favorieten.

De afgelopen drie weken doen we de 30 dagen Sugarfree challenge van Carola van Bemmelen. 30 Dagen geen suiker en het valt niet eens tegen. Het niet snoepen kost me totaal geen moeite. Voor de warme maaltijd kan ik wel wat inspiratie gebruiken dus hebben we het receptenboek aangeschaft.

Kun je al een tip van sluier oplichten voor het eten vanmiddag? (We eten nog steeds de warme maaltijd om een uur of een sinds we terug zijn van pelgrimeren.)
Ik dacht aan witlof, antwoord ik.
Bah nee.
Zoek dan maar een recept uit het sugarboek.

Na een minuut of tien: dat recept met mango, kip en kokos lijkt me wel wat.
Ik pak het boek aan en lees het recept. Geroerbakte spitskool met mango, kip en kokos.

Het puntje van mijn tong moest ik er bijna vanaf bijten maar het lukte me om niets over de spitskool te zeggen. Vervolgens doe ik inkopen, maak het gerecht en het is heerlijk. We hebben het al een keer of drie gegeten.
Spitskool heet vanaf nu dus kip met mango.

Vanmorgen zaten we bij onze advocaat in Spanje om te spreken over de legalisering van onze Spaanse Klompen. Over die legalisering gaan de meest wilde verhalen en soms slaat ons de angst om het hart. Bijvoorbeeld: boetes tot wel 50 duizend euro, je kan je huis nooit verkopen, je kan er nooit een hypotheek op verkrijgen, elektriciteit kan nooit op je naam gezet worden.
Nadat we alles hadden verteld en de hele stapel documenten hadden overlegd stelde de man ons gerust.
Jullie komen gewoon in aanmerking voor legalisering en kunnen gebruik maken van de nieuwe wet die in Andalusie in januari in werking treedt: certificado de asimilado a fuera de ordenacion. Vrij vertaald. Het huis is dan niet langer illegaal maar staat buiten de wet. Maximale boete van 3,5 procent, u gaat niet langs af en kunt elektriciteit op uw naam krijgen.


Met groeten Ton



Geen opmerkingen: