donderdag 24 februari 2011

What the bleep do we [k[ now

Dit boek hebben we sinds twee weken in huis en wij worden er zo vrolijk van dat we gisteravond ook de film hebben gezien. Of dit boek waarheden bevat, of complete onzin is, het geeft in ieder geval stof tot nadenken.
Want wat weten we eigenlijk van het bewustzijn, ziel en emoties? Wat gebeurt er in de kwantum processen van het brein? En heeft de geest invloed op die dekselse materie?
De auteurs zeggen dat "de kennis uit de eeuwenoude wijsheidstradities wonderlijk goed aansluit bij de nieuwe visie van radicale wetenschappers ".
Ik denk dat ze daar in ieder geval een deel gelijk in hebben.

De trainingen die ik de afgelopen jaren heb gevolgd bij Landmark Education herinnerden mij regelmatig aan stukjes uit de bijbel. Alsof er stukjes tekst  betekenis kregen en daarmee begrijpelijk en zinnig werden,
De inhoud van de bijbel zou de kennis van het essentiele zijn. Het lijkt er op dat die essentie is verdwenen en dat de tekst - door de eeuwen verandert en opnieuw geinterpreteerd- leeg, betekenis loos is geworden.
Met dit boek, en de stellingen die er in staan heb ik opnieuw: " Zou dit er oorspronkelijk bedoeld kunnen zijn"?

Wat kan ik hiermee in het dagelijks leven?
Vaste ideeen, oordelen en waarden opnieuw ter discussie stellen.
Het geeft plezier om van het idee uit te gaan dat er meer mogelijk is ( zou zijn ) dan we als mens steeds maar denken.
Het bedenken van nieuwe mogelijkheden.
Er vanuit gaan dat ik zelf zeggenschap heb over mijn leven met wat ik er over denk.

Of dit allemaal waar is of niet is eigenlijk niet van belang. Zolang het mij gelukkiger laat leven is het OK.

Met groeten Ton

1 opmerking:

Patries zei

Hola Ton,
Als digibeet heb je het idd heel goed gedaan :) en je blogjes geven stof tot nadenken, een spontaan in de lach schieten en je ook beter leren kennen.
Ben benieuwd wanneer Edwin je uitnodigt..
Ik ga je bij mijn linkjes zetten op de twee weblogs en hoop dat anderen ook van je overpeinzingen zullen genieten.
Zonnige en hartelijke groet,
Paul&Patries