dinsdag 20 maart 2018

Eten uit de vuilnisbakken

Nee, het alarm ging niet af vannacht maar toch werd ik even wakker. Mijn enige gedachte voor ik weer in slaap viel was: wat heerlijk dat de auto is goed gekeurd.
Een dankbaar mens slaapt voor twee.

Rick plakte vanmorgen met gepaste zorgvuldigheid de sticker achter het raam.



Vanmiddag maakte ik een extra rondje langs de containers. De laatste dagen kwam het er niet van of er lag niets van mijn gading.
De twee eerste vuilplaatsen leverden niets op pas op de derde plek lag er wat groen. Duidelijk van iemand die zijn perceel had ontdaan van onkruiden. Nu zijn onkruiden slechts planten die staan op een plaats waar jij ze niet hebben wil. 
Dus had ik een mazzeltje want er zaten een paar onkruiden tussen die ik wel op mijn berg wil hebben. Volgens mij is het een vuurwerkplant of lijkt hij erop. Kon het niet in de plantfinder vinden. In ieder geval staan die op de helling.
Op de terugweg zag ik dat er bij plek twee intussen een paar zakken naast de container waren gezet. Dit betekent meestal dat er groenafval inzit en ja: dat was ook zo. Een zak met groenafval en twee met grapefruits. Alles in de auto want groenafval dat ik niet geschikt vind voorin de tuin, gooi ik in een oude stroomgeul om die op te vullen. 
Thuis gekomen alles uitladen om in de geul te gooien. Eerst liet ik de grapefruits in de geul rollen waarbij ik per ongeluk op een vrucht ging staan. Is het rode grapefruit. Die vind ik wel heel lekker maar ja: ga je nou vruchten eten die uit een vuilcontainer komen?

Dub, dub dub. 

Ik raapte toch maar een paar vruchten op en ja dus..... ze zijn heerlijk.



Nog meer mazzel: de derde zak bevatte allemaal Aloë stekken. 


Zo kwamen ze uit de zak. De onderste bladeren verdrogen na verloop van tijd en om zo’n plant mooi te houden is het eigenlijk nodig om die er af te halen. Lastig zijn dan wel de stekels op de bladeren dus is het verleidelijk om ze gewoon te laten zitten maar als ze uitgegraven zijn, is het een fluitje van een cent.


Zo zien ze eruit na de metamorfose. Wortels intact, dus die gaan goed aanslaan.



Geplant en bewaterd.


Inmiddels staan er 9 soorten Aloë's in de tuin. Dat is maar een klein deel van een familie die uit 500 soorten bestaat.
Allemaal aangepast aan een droog klimaat en gratis. 

Dat wordt vannacht weer heerlijk slapen.


Met groeten Ton
















Geen opmerkingen: