maandag 1 januari 2018

Boze geesten?

Die laten zich niet zien in 2018.


Nee, het is geen echt scherpe opname maar wat een berg ging er de lucht in.


Hoe is het in Den Helder, werd er gistermiddag verschillende keren gevraagd.
Tja, wat kan ik daar nu al van zeggen?
Dat het hier toch wel gemoedelijker lijkt. Wat meer nuchtere Noordhollandsheid. Doe maar gewoon, da’s gek genoeg, zou mijn moeder zeggen.

Waar dat door komt? Mijn verklaring van de kouwegrond is dat het hier niet zo druk is. Ook al wonen er zo’n 56 duizend mensen, het is het einde van de wereld. Het is zelfs een gebied waar het aantal bewoners terugloopt. Minder hijgerigheid dus om ergens bij te komen, te kopen of om een plaats te verkrijgen. Het is eerder: KOM. Er moet meer gedaan worden om mensen te trekken.
Zoals Amsterdam, min of meer, probeert de groei van het tourisme af te remmen wordt hier van alles gedaan om de stad te promoten.

Anyway, gisteravond vonden we het druk in de trein naar Den Helder. Al lopend door de stad naar ons huis werd er constant vuurwerk afgeschoten en dat in zulke hoeveelheden dat we dachten dat het om twaalf uur wel op zou zijn. Die angst bleek ongegrond.

Zo rond half negen zaten we rustig op de bank. Uit te zakken van een leuke dag. En...... waar ik zo tegen elven wakker werd.

Om twaalf uur ging het dak eraf. Mooi uitzicht van de tweede etage op een overweldigende hoeveelheid vuurwerk dat pas na een half uur minder leek te worden. Nu ben ik natuurlijk niet veel gewend en zo’n eerste keer in een stad is dan wel iets anders dan op straatniveau in een rustig dorp.

Of vuurwerk verboden zou moeten worden? Ik weet het niet. Bij verantwoordelijk gebruik denk ik dat het niet zo’n probleem is. Maar tja....... daar schort nog wel wat aan.
Het is tenslotte ook mooi en de boze geesten worden er door verjaagd wat toch ook heel wat waard is.

Met groeten Ton








Geen opmerkingen: