maandag 28 augustus 2017

De omgekeerde wereld

Half twee vannacht schrok ik wakker van het onweer. 

Als het, zoals hier in Andalusie, langere tijd droog is is het zaak om voor de eerste herfst regens de watergoten en de aroyos schoon te maken. Omdat er voor deze week regens waren voorspeld heb ik vorige week het onkruid langs de weg geknipt, de openingen van de afvoergoten leeggehaald en losse stenen, zand en bladeren van de weg geveegd. Alles klaar om het water zo schoon en makkelijk mogelijk door te laten stromen mijn Swales in.
Kortom: ik was er klaar voor.

Nu geloof ik de voorspellingen pas als ze uitkomen maarrrrrr ik keek wel uit naar regen. Hoe wonderlijk toch om dit uit mijn mond te horen.
Om half twee vannacht barstte het los. Mijn hemel wat een bliksem. Voor meer dan een half uur was het werkelijk alleen maar bliksem, bliksem, bliksem. En daarmee bedoel ik dat er soms een seconde géén bliksem te zien was. 
Gelukkig regende het minder intensief zodat er vanmorgen dan ook geen schade te zien was. Wel alles heerlijk fris. En dan niet alleen de temperatuur. 

Omdat het het vanmorgen nog steeds wat miezerde en soms zelfs nog wat echt regende was het mooi tijd om het huis weer eens te kuisen. De afgelopen maanden haalden we wel af en toe besmuikt een lapje door het huis maar echt ff boenen? Nee. Niet meer sinds de laatste gast aankwam.
Dus nu glimt alles weer en het leukste is dat het pannenkoeken dag werd.



De komende dagen blijft het nog nat dus dan kan ik obeserveren of mijn waterwerken goed functioneren zodat als we in Nederland zijn, waar het nu zeldzaam mooi weer is, ik me geen zorgen hoef te maken.

Met groeten Ton




Geen opmerkingen: