vrijdag 28 april 2017

Dikke piepers

Gisteravond werd het ineens bewolkt en een stuk kouder. Voorbode voor de regen?


Ook de wind nam behoorlijk in kracht toe en vannacht werd ik zelfs wakker van het geklapper. Maar regenen? Niets daarvan.


Vanmorgen zag het er zo uit. Bijna hetzelfde als gisteravond en ja het regende. Maar zo weinig dat van de snipperlaag alleen het bovenste laagje nat was.

Tijd voor een binnen klus.

Laatst zag ik via FB een tip om rozenstekken te maken in een aardappel. Zoeken op internet leverde ook op dat het maken van citrusstekken in een aardappel heel goede resultaten leverde.
Dus kocht ik vijf dikke piepers.


Boorde in elk een klein gaatje.


Sneed vijf stekken van de sinaasappelboom.


Haalde de helft van het aantal blaadjes eraf en halveerde de rest. Doopte de onderkant in stekpoeder en stak de stek in het gaatje.


Vervolgens de aardappels in een bakje met aarde.


Aanvullen met aarde. Watergeven. Stokjes erin om een minikasje te maken.


Plasticzak erover. Niets staat een goede beworteling in de weg.


Wel is het zo dat ik op een internetforum over planten zag staan dat deze methode 'a waste of good potatoes' is.
We gaan het zien.

Zo rond een uur of elf begon het toch wat harder te regen en werd het tijd om te controleren hoe het Swale watersysteem werkt.

En flinke straal regenwater, dat van de weg afkomt, loopt in de verdeelton. Voor de schaal: de pijp is 30 centimeter in doorsnede.


Via de slangen die ik in de wand heb aangebracht loopt het water naar de swales.


Wel duidelijk is dat ik nog wat extra tijd moet besteden aan het waterpas maken.


De dikste slang loopt uit op het grootste stuk grond.



Maar het lijkt dus allemaal te werken en ik ben helemaal tevreden: dit water is in iedergeval niet verspild
Wel vraag ik me af hoeveel regenwater je eigenlijk op zo'n stuk grond kan laten lopen zonder kans op aardverschuivingen zoals we die hebben gezien in de natte winter van 2010. Met de 16 mm voor vandaag zal het zo'n vaart niet lopen en de kans dat het nog meer gaat regenen dit voorjaar acht ik niet zo groot.

Morgen reken ik op zonnig weer.

Met groeten Ton

Geen opmerkingen: