woensdag 8 maart 2017

Ziekenhuis bloemen

Als achtjarig jongetje met hemofilie, brak ik mijn rechterarm. Dat was geen pretje, zeker omdat er in die tijd nog geen stollingsmiddelen waren om de bloeding die optreedt bij een breuk, tegen te gaan. Derhalve lag ik zes weken in het ziekenhuis in een rekverband gekluisterd aan bed.
Was dat erg? Kan daar eigenlijk geen antwoord op geven. Ik kreeg veel aandacht en daar was niks verkeerd aan. 
Zo kreeg ik veel bezoek en kaarten. Maar een ding is met geur en al ingebed in de herinnering: Fresia's. Zo gauw ik die ruik ben ik weer acht. En als er mensen zijn die roepen dat Fresia's truttig zijn of ouderwets roep ik altijd dat mijn herinneringen aan die bloemen, die van warmte en liefde zijn.
Dus toen ik vanmorgen in het tuincentrum was en potjes met gele Fresia's zag  staan wist ik meteen dat ik die wilde hebben.

Best nog veel werk eigenlijk om een compositie van die bakken te maken, ze te vullen met aarde en ze te beplanten. Maar meer tijd was ik nog kwijt met het schoonmaken van het terras.

Met het resultaat ben ik dik tevreden.


O ja, de bloemen moeten er nog uitgeknipt worden, behalve die van de Fresia's.
Rick vindt dat vreselijk. Hebben we eindelijk iets dat bloeit en dan knip jij alles eruit.
Daar heeft ie natuurlijk wel gelijk in maar het is beter om de planten eerst wat groter te laten groeien. Zeker met dat opgefokte plantgoed dat tegenwoordig wordt aangeboden.
Het geheim van de beroemde Oostenrijkse geraniums is dat men de eerste maanden consequent alle bloemknoppen uit de planten knipt. Pas ergens in juni stoppen ze daarmee. Inmiddels zijn de planten dan flink gegroeid en dan gaan ze ook als een gek bloemen maken. Want dat is was een plant wil: bloeien zodat ze zaad kunnen maken.
Daarom is het ook van belang om uitgebloeide bloemen te verwijderen, daarmee verleng je de bloeitijd.



Omdat Rick vanmorgen naar Nederland is vertrokken, knipte ik zonder schuldgevoel alle bloemen en knoppen uit de plantjes.


Ziet er wel wat sneu uit. Kleurloos ook.


Heb wel een fleurig tafeltje.

Met groeten Ton

Geen opmerkingen: