maandag 20 maart 2017

Swale

De dagen nadat Los Zuecos was opgeleverd plantte ik een aantal bomen, Yucca's, Chamaerops, Cipressen, palmen en nog wat struiken. Beschutting wilde ik van de soms harde noorden wind.
Maar meer dan helft van de planten legde het loodje in het eerste jaar en de rest stond zeer treurig te zijn. Elke keer als we in Spanje waren leek de tuin wel troostelozer dan tijdens het voorgaande bezoek. Het waaide te hard waardoor bomen niet vast gingen staan. De hitte in de zomer en de ongenaakbaar schijnende  zon deden ook geen goed aan een pas geplante plant. En dan hebben we het niet eens over de droogte. Want ook al staan planten aan een water systeem er gaat niets boven een lekker regenbuitje.
Maar uiteindelijk zette ik zoveel mogelijk planten dicht bij elkaar zodat ze elkaar beschutting gaven. Dat werkte wonderwel en inmiddels lijkt het wel of er een heus bos aan het ontstaan is.
In het aardse geheel stelt het natuurlijk niets voor maar ik ben al heel blij met het resultaat.



Dit is op het perceel dat we als eerste kochten en waarop het huis is gebouwd. Hier kom ik niet zo vaak meer omdat het tweede stuk grond dat we aanschaften meer bij het huis is betrokken dan het eerste stuk. Het tweede deel is waar ik snoei en snipper.

Maar omdat ik klaar ben met het snoeien van de olijfbomen en steeds lees over Swales in websites van Permacultuur dacht ik: kom, ga eens kijken hoe het staat met de erosie in het oude deel.
Als het hier regent, regent het hard en stroomt een deel van het regenwater via de weg het dal in met het gevolg dat er op de helling grote stroomgeulen ontstaan. En dat wil ik niet. Ik wil dat het water de tijd krijgt om zonder erosie rustig de grond kan inzakken.
Omdat ik nu voldoende tijd heb en nog tot mijn vijf en negentigste actie wil blijven zakte ik vanmorgen de helling af.

Tja, flinke geulen.


Nu ben ik geen expert op het gebied van permacultuur of waterbeheer maar ik kan wel zien waar het water vandaan komt en heen stroomt. Dus ben ik begonnen met het graven van een proefsleuf voor het te volgen parcours.
Wel jammer is dat ik zaterdag voor een paar dagen naar Nederland ga en er voor het weekend regen is voorspeld.


Vanwege de eerste lente dag even een kleurrijke greep uit de tuin.










Met groeten Ton


Geen opmerkingen: