maandag 23 januari 2017

Ons bunt zuunig

23 Januari: de geboortedag van mijn vader. 98 Jaar zou hij zijn geworden.



Een dag om even stil te staan.

Zuinigheid. Een van de thema's in mijn leven. Ik ben te zuinig. 'Verkeerde zuinigheid' zei mijn vader, is als de zuinigheid tenkoste gaat van iets zoals plezier. Samen met mijn overleden zus ben ik de enige twee uit ons gezin die deze 'verkeerde' zuinigheid heeft.

En van die verkeerde zuinigheid heb ik best wel een last. Ik koop soms dingen die ik eigenlijk niet zo mooi vind alleen omdat ze goedkoper zijn dan iets wat ik wel mooi vind. Zonde van het geld, want echt blij ben ik er dan niet mee.

Maar er is ook een soort van zuinigheid waar ik wel blij van word.

Net in Spanje heeft Malle pietje nog niet zoveel spullen in zijn rommelschuurtje en dat mist ie. Gelukkig zijn er wel veel vuilstortplaatsen waar hij die kan halen. 

Vanmorgen ging ik naar de kust om wat planten en een stuk anti-worteldoek te kopen en kom dan langs drie vuilstort plekken. Bij één lagen een paar plastickratten. Handig als bak om in te zaaien: stuk plastic er in en klaar is Kees.
Bij de volgende zag ik een paar flinke stukken plastic pijp voor het irrigeren van de tuin.
Die haal ik wel op als terug kom, dacht ik. Maar op weg naar huis waren alle bruikbare spullen inmiddels weg. Nee niet opgehaald door de vuilniswagen maar door andere Malle Pieten.
Gelukkig was er wel een grote plasticbak bij gekomen die ik als regenwaterbak ga gebruiken.
Kijk ik word dan niet alleen blij van de spullen die ik kan gebruiken maar in het algemeen dat er veel wordt gerecycled. 



An passant nam ik ook nog wat Cycaszaden mee.

Er wordt wel gezegd dat je je droomhuis twee keer moet bouwen om het een keer volledig naar wens te krijgen. Met de tuin is dat niet anders.

Snoeide ik een paar weken geleden de Metrosideros in Japanse stijl voor meer doorkijk. Vandaag moesten ze uitgegraven worden omdat met de aanleg van de nieuwe stapelmuur ze ineens heel 'verkeerd' stonden.
Dat vereist wel veel energie omdat ze behoorlijk diep wortelen. Ik ben dan ook nog niet klaar.
Daarnaast blijft  het de vraag of ze de verplanting overleven.


Maak het jezelf gemakkelijk en koop gewoon een paar nieuwe, zei Rick.
Maar dat krijg ik niet over mijn hart: iets wat leeft doe je niet zomaar weg.

Of is het toch zuinigheid?

Met groeten Ton

Geen opmerkingen: