woensdag 7 september 2016

Ontleden in factoren

Kijk daar heb je wat aan.

Zelfs na het afscheid van de VPTZ mocht ik toch nog naar de cursus Voice Dialogue.


Twee dagen verwend worden in een mooi hotel en daar en passant weer ff lekker jezelf uitelkaar halen.

Het gaat over de verschillende ikken die samen je persoonlijkheid vormen.

Ik beschrijf mezelf vaak als iemand die heel snel en vaak boos is. Er is veel boosheid in me, zeg ik dan.

En zo zit je ineens tijdens de oefeningen geraakt te wezen doordat die boosheid niet alleen maar boosheid is maar ondere andere bestaat uit onmacht, onrecht, kwetsbaarheid, verontwaardiging, beheersing en natuurlijk boosheid. Kijk, daar kan ik wat mee.
Heerlijk om die 'berg' boosheid te ontleden in onderdelen die behapbaar zijn. 
Zo was ik bang om de boosheid 'ouwe stijl' te uiten omdat die oncontroleerbaar was, waarmee ik mensen in mijn omgeving beslist onrecht heb aangedaan. Nu ik de aparte delen herken en daarmee weet dat het aandeel boosheid beduidend kleiner is kan die minder explosief, dus veiliger uiten.

Ach en het is allemaal bedacht en is ook niet 'de' waarheid maar dit is een werkbare manier.

Bijzondere ervaring.

De omgeving was helemaal goed. Het landgoed ISVW, nooit van gehoord trouwens, ligt in Leusden.
Alle kamers hadden namen van oude wijsgeren en die van mij heette Democritus. Leuk hoor, dacht ik, ik houd wel van een beetje filosofie. 
Het werd pas duidelijk toen ik met de fiets terug ging naar Amersfoort en ik een een bord tegen waarop stond dat ISVW de internationale school voor wijsbegeerte is.


In ieder geval ben ik nu weer in de oase van rust die Texel heet, draaien de wasmachines zodat we morgen met schone kleding de reis naar Spanje afreizen.

Met groeten Ton

Geen opmerkingen: