donderdag 1 september 2016

De eerste zestig

Met nog vijf weken te gaan wordt het tijd om de eerste spullen naar huis nummer een te brengen. In ieder geval de dingen die we naar Spanje willen verhuizen.

Vandaag viert mijn jongste broer zijn zestigste verjaardag, als eerste van al mijn broers.
Dus ging ik vanmorgen naar de overkant.

Zal ik alvast een plantenbak meenemen, stelde ik voor aan Rick. Er kan er namenlijk maar een in de auto.
Dus haalde ik de aarde eruit, waarvan ik het eerste deel wat verderop in het bosje deponeerde. Zonde, dacht ik. Ik kan het beter bij die armetierige Lijsterbessen gooien, misschien gaan ze nog eens groeien. 
De bomen staan er ongeveer tien jaar en staan nog steeds te kwarren. Deels door de wind, waar Lijsterbessn nu eenmaal niet zo goed tegen kunnen en deels omdat ze slecht geplant zijn, zoals ik merkte toen ik de Rozemarijn in het vak wilde planten.

Anyway: de bakken waren leeg en de auto stond in den Helder.
Je kan die bak toch niet in je eentje naar de veerhaven sjouwen, dan de boot op en vervolgens naar de auto slepen?
Nadat ik zo'n bak een tijdje aan de rand opgetild werd ook mij duidelijk dat dat niet ging werken.
Te zwaar en te onhandig van formaat.
Zodoende staan ze nu leeg te wezen op het balkon en gaat Rick aan vrienden vragen of we met een busje alles in een keer naar huis nummer een kunnen brengen.


De rest van de potgrond ligt in het boomvak en heb ik geprobeerd te mengen met de schrale grond waarin de boom is geplant. Ik kwam erachter dat ze zijn geplant met het gaas en de jute, dat rond de kluit zit, nog volledig intact. Zodoende kunnen de wortels niet of nauwelijks naar buiten groeien. Geen wonder dat ze het niet doen.

In ieder geval ziet het er nu wel wat beter uit.



De beheerder van De Potvis zag gisteren een zwaluw in de gezamenlijke keuken zielig op de grond zitten. Waarschijnlijk door de openstaande deur naar binnen gevlogen en bij het naar buiten gaan tegen een raam gebotst.


Vanmorgen gevraagd: hij is afgeleverd bij de vogelwacht oid, en daar hebben ze zich over het beestje ontfermd. En volgens de diensdoende vrijwilligers daar,  gaat het helemaal goedkomen.
Das dan weer mooi.

Na alle festiviteiten stond ik om vier uur bij de boot en zag ik de nieuwe veerpont Texelstroom aankomen. Mazzeltje, dacht ik. 
Boot vaart keurig de fuik in. Brug gaat omlaag, poortjes open van de boot maar het hek aan de walkant bleef ernstig gesloten en na vijf minuten voer hij onverbiddelijk weg. Ze zijn nog steeds aan het proefvaren. 


Met groeten Ton


Geen opmerkingen: