vrijdag 10 juni 2016

Vraatzucht

Laatst las ik dat je de opbrengst van de groententuin deelt, niet alleen met andere mensen maar ook met de dieren.
Met die uitspraak had ik wat moeite maar zag hem in dezelfde orde van grote als, tuinier met de natuur mee en niet ertegen in. Zo plant ik in Spanje ook planten die tegen een droog klimaat kunnen en bestand zijn tegen wind.

Terug naar de groenten.
Over de aardbeien heb ik vorige week een net gespannen om vogelvraat tegen te gaan maar........ een regeltje is voor de vogels. Ze zijn daar duidelijk blij mee want elke aardbei met een beetje kleur is aangepikt.
Trouwens de aardbeien onder het net zijn geplukt door de gasten die daar ook heel blij mee waren.

De courgettes en pompoenen zijn nagenoeg allemaal opgevreten door de slakken net als de bonen terwijl ik het idee had dat ze sneller zouden groeien dan de slakken zouden vreten.


Nee dus. Alleen de stengels zijn nog over terwijl er toch genoeg ander groen voorradig was in de vorm van sappig onkruid.
Ook de Afrikaantjes zijn nu echt op.


Wel een nadeel als je niet op zijn minst elke dag even de tuin in kan lopen om slakken te rapen. 
Kreeg een tip om slakken te lokken met kattenvoer en de gelokte beesten minsten vijfhonderd meter verder weg los te laten. Of aan de kippen te geven. Maar ook daarvoor moet je wat regelmatiger aanwezig zijn.

In ieder geval ziet de tuin er, eufemistisch gezegd, wat armetierig uit.

Wel heel leuk was dat ik vanmorgen bij het uitzwaaien van de gasten een nieuwe plant in de tuin zag staan. Eentje die er beslist niet vanzelf was ingekomen


Als dank, zei de Duitse gaste, we hebben ons bijzonder welkom gevoeld en we vonden het heel lief dat we aardbeien mochten plukken.


Met groeten Ton