zondag 1 mei 2016

Meierblis

Zat ik vorig jaar aan de overkant, dit jaar was ik erbij.

Al een paar weken werden er takken, houten pallets, afgedankte stoelen aangevoerd op een plek vlakbij de Potvis. Eigenlijk alles wat van hout was en wilde branden werd op een grote hoop gegooid. Kinderen sleepten daar dan weer hout vanaf om een hut te bouwen.

Zo rond een uur of zes wilde ik alvast een foto maken van de brandstapel. Stap ik de deur uit zie ik dat ie al in de hens staat.


Lijkt niet zo groot maar is indrukwekkend heet.


De Potvis is door de vlammen zichtbaar.

Als het donker is en we op wel tien plaatsen vuren zien, rijden we een rondje.

De eerste stop is in den Hoorn.

In het donker lijkt vuur nog indrukwekkender. Je ziet de oerkracht en de intensiteit maar ook de aantrekkingskracht.





Vervolgens gaan we naar Oudeschild waar het een echt inferno is.
Over drie honderd meter is een gigantisch vuur met daar omheen een stuk of dertig kleinere.




Toch leek een smartphone soms nog net iets aantrekkijker.






Met groeten Ton