vrijdag 27 mei 2016

Delen met vrienden valt niet mee

Nog nooit zag ik een onderzeeboot in het wild. Tot vanmorgen dus. In het Marsdiep.


Huis is weer gepoetst, de gasten geïnstalleerd, de aardbeien liggen te rijpen onder een keurig gespannen net en een buurvrouw heeft vijverplanten gekregen. 
Genoeg voor een leuke dag.

Ook blij werd ik van moeder natuur. Na een week of acht zag ik vanmorgen dat een van de zaden die ik meenam van La Gomera is uitgekomen.


Voldoende om de teleurstelling van de groentetuin te compenseren.
Ongeveer de helft van alle bonen is tot op de grond opgevreten door de slakken. Van sommige courgettes en pompoenen waren alleen nog de plaatsen te herkenen aan de compost die ik in de plantgaten had gestopt. Afrikaantjes vinden vrienden slak ook lekker, tenminste de blaadjes want de knoppen laten ze zitten.


Nu lees ik een blog: Moeskers Moestuin en daarin stond dat je eigenlijk de tuin deelt met de andere bewoners zoals slakken, konijnen, vogels en wat al niet meer. En om voldoende opbrengst voor jezelf te hebben dat je ongeveer twee keer zoveel plant als dat je denkt nodig te hebben.
Dus ga ik deze week nog maar wat bonen, courgettes en pompoenen zaaien.

Met groeten Ton